5 Λόγοι που η νυχτερινή οδήγηση θεωρείται ο πιο αδύναμος κρίκος στο τιμόνι σου

Του Χρήστου - Λουκά Στεργίου, δικαστικού πραγματογνώμονα - αναλυτή τροχαίων ατυχημάτων.

Τα βασικά αίτια που προκαλούν νυχτερινά τροχαία ατυχήματα είναι η μειωμένη ορατότητα, η υπνηλία, η κατανάλωση αλκοόλ, η υπερβολική ταχύτητα, η κούραση, κ.α.

Τα νυχτερινά τροχαία ατυχήματα είναι η τρίτη αιτία θανάτου παγκοσμίως και δυστυχώς η Ελλάδα κατέχει την πρωτιά στην Ευρώπη.

Συγκεκριμένα στατιστικές έρευνες στην Ελλάδα έδειξαν ότι το 30% των τροχαίων ατυχημάτων καθημερινά συμβαίνει κατά την νυχτερινή οδήγηση.

Τις περισσότερες φορές μάλιστα αυτά είναι θανατηφόρα!

Θρηνούμε τουλάχιστον 5 – 6 νεκρούς καθημερινά.

Πού οφείλεται το υψηλό ποσοστό θανάτων στα νυχτερινά τροχαία ατυχήματα ;
22

Τα πιο σημαντικά αίτια πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων είναι τα εξής: η υπνηλία, το αλκοόλ, η κούραση, η ταχύτητα και η παραβίαση της προτεραιότητας.

Όταν όμως το σκοτάδι πέφτει ο κίνδυνος δημιουργίας τροχαίου ατυχήματος αυξάνεται ραγδαία.

Σχετικές έρευνες στην Αμερική (βλ. National Highway Traffic Safety Administration), οι οποίες αναλύονται και στον παρακάτω σύνδεσμο (βλ. Most Dangerous Times To Drive – Forbes)αναφέρουν ότι το υπερβολικό ποσοστό του 49% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων συμβαίνει κατά την διάρκεια της νύχτας.

Κατά συνέπεια όσο το φως του ηλίου χάνεται, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες ενός τροχαίου ατυχήματος.

Τα νυχτερινά τροχαία ατυχήματα έχουν στατιστικά και στην Ελλάδα τους περισσότερους σοβαρούς τραυματισμούς και θανατηφόρους.

Κάποιος μπορεί να αναρωτηθεί:

Μα καλά κατά τις νυχτερινές ώρες δεν κυκλοφορούν πολύ λιγότερα οχήματα ;

Ένα στα τρία νυχτερινά τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν κατά την οδήγηση είναι θανατηφόρα.

Γι’αυτό άλλωστε το ποσοστό τους δείχνει να έχει ιδιαίτερη βαρύτητα και σημασία.

Αξιοσημείωτο είναι ότι η μειωμένη ορατότητα κατέχει πρωτεύοντα ρόλο στην αύξηση του κινδύνου.

Ο οπτικός μας κόσμος είναι σχετικά φτωχός υπό συνθήκες χαμηλού φωτισμού, η ευαισθησία του ματιού στην αντίθεση μειώνεται, και η έγχρωμη όραση είναι παραμορφωμένη είτε απουσιάζει.

Κατά κύριο λόγο αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι όσο τα επίπεδα φωτός μειώνονται τόσο αυξάνεται η πιθανότητα να υποτιμάται η ταχύτητα των άλλων οχημάτων, ιδιαίτερα σε κυκλικούς κόμβους και σε διασταυρώσεις όπου τέτοιες αποφάσεις είναι ζωτικής σημασίας.

Είναι προφανές ότι ο επαρκής τεχνητός φωτισμός ελαχιστοποιεί αυτά τα φαινόμενα κατά την διάρκεια της νυχτερινής οδήγησης αρκεί αυτός να υπάρχει…

Η λογική τήρηση των ορίων ταχύτητας κρίνεται επιτακτική κατά τις νυχτερινές ώρες.

Ο κίνδυνος αργεί να φανερωθεί και οι αντιδράσεις των οδηγών είναι πάντα πολύ πιο αργές σε σχέση με το φως της ημέρας.

Ωστόσο, η μη ικανοποιητική οριζόντια και κάθετη σήμανση των ελληνικών δρόμων, ορισμένες φορές και κρυμμένη, συμβάλλει σε ένα σημαντικό ποσοστό στην διόγκωση του προβλήματος.

Η αυξημένη κούραση, σε συνδυασμό με όλα τα ανωτέρω ενισχύει τις πιθανότητες εμπλοκής σε τροχαίο ατύχημα την νύχτα.

 55

 

– Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ (βλ. 5 Αλήθειες για την κατανάλωση αλκοόλ που θα σε κάνουν να το ξανασκεφτείς πριν οδηγήσεις), η παραβίαση της προτεραιότητας και η αυξημένη ταχύτητα αποτελούν τρεις από τις βασικές αιτίες από τις οποίες προκαλούνται τα νυχτερινά τροχαία ατυχήματα παγκοσμίως.

– Η υπνηλία πολλές φορές δεν σχετίζεται μόνο με την κούραση που νιώθει ένας ανθρώπινος οργανισμός αλλά και με την ποιότητα του ύπνου που κάνει ο καθένας από εμάς.

 

– Ο ‘βρώμικος’ ανεμοθώρακας (παρμπρίζ) μπορεί να περιορίσει σε ποσοστό έως και 80% την καλή ορατότητα.

– Τα φωτιστικά σώματα του αυτοκινήτου μειώνουν την δέσμη του φωτός έως και κατά 50% αν είναι σκονισμένα ή λασπωμένα είτε μη σωστά ρυθμισμένα.

– Απαραίτητη και βασική προϋπόθεση για την νυχτερινή οδήγηση κάτω από την βροχή (βλ. Μάθε τα 2 βασικά μέτρα πρόληψης πριν οδηγήσεις σε υγρό οδόστρωμα) είναι να λειτουργούν σωστά οι υαλοκαθαριστήρες.

– Tο σύστημα εξαερισμού και κλιματισμού του αυτοκινήτου, εφόσον έχει ρυθμιστεί και λειτουργεί κανονικά, εξαφανίζει το θάμπωμα των γυάλινων επιφανειών (ανεμοθώρακας, παράθυρα, κ.λ.π.).


choris-titlo

Μπορείτε με μία πρακτική μέθοδο, η οποία δεν ισχύει σε όλες τις περιπτώσεις, να υπολογίσετε την σωστή απόσταση ασφαλείας αφού πρώτα αναγνωρίσετε την θέση του προπορευόμενου οχήματος με την χρήση των φώτων του οχήματος σας
(βλ.Ποιά είναι η σωστή απόσταση ασφαλείας μεταξύ 2 οχημάτων σε αριθμούς).

Τα φώτα διασταυρώσεως θα σας δώσουν την δυνατότητα να έχετε ορατότητα σε μία απόσταση 40 – 50 μέτρων.

Ενώ τα φώτα πορείας φωτίζουν μπροστά από το όχημα σας σε μία απόσταση 100 μέτρων.

 

Προτεραιότητα του κάθε οδηγού είναι η ασφαλής επιστροφή στα αγαπημένα του πρόσωπα.

Και αυτός ο προορισμός δεν διαχωρίζει την ημέρα με την νύχτα, το φως με το σκοτάδι…