Πέντε θεωρίες ψυχολογίας που εξηγούν γιατί αναβάλλεις πράγματα μέχρι την τελευταία στιγμή.

Από την Shana Lebowitz

Η τάση προς την αναβλητικότητα σπάνια σχετίζεται αποκλειστικά μόνο με την τεμπελιά – κάτι τέτοιο άλλωστε θα ήταν και πολύ εύκολο να διορθωθεί.

Αντιθέτως προέρχεται από πολύ βαθύτερα ψυχολογικά αίτια, όπως μια δύσκολη σχέση με τους γονείς ή μια διαστρεβλωμένη αντίληψη για το χρόνο.

Ψάξαμε ανάμεσα σε πολλές έρευνες για την αναβλητικότητα και τονίσαμε κάποιες από τις λιγότερο φανερές αιτίες για το λόγο που αναβάλλεις πράγματα ξανά και ξανά.

Οπότε μην… καθυστερείς άλλο. Διάβασε και ανακάλυψε με ποιές από τις παρακάτω θεωρίες ταυτίζεσαι περισσότερο.

  1. Ο πατέρας σου ήταν αυστηρός όταν ήσουν παιδί.

 Σε έρευνα που έγινε από τον Timothy Pychl, αποδείχθηκε ότι γυναίκες που μεγάλωσαν με αυταρχικό πατέρα (που έδινε δηλαδή μεγάλη αξία στην υπακοή και δεν ήταν ιδιαίτερα τρυφερός) έχουν περισσότερες πιθανότητες να αναβάλλουν υποχρεώσεις ως ενήλικες.

Ο Pychl γράφει στο Psychology Today ότι αυτό συμβαίνει επειδή η αναβλητικότητα είναι ένας παθητικά επιθετικός τρόπος να επαναστατήσει κανείς απέναντι σε εξωτερικούς παράγοντες που αποσκοπούν στον έλεγχο – κάτι που είναι ανίκανος να κάνει κανείς όταν είναι παιδί.

  1. Πρέπει να αλλάξεις τον τρόπο που αντιλαμβάνεσαι το χρόνο.

Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι τα άτομα που νομίζουν ότι μια προθεσμία λήγει στο κοντινό μέλλον έχουν λιγότερες πιθανότητες να αναβάλλουν τη δουλειά που πρέπει να κάνουν από αυτούς που νομίζουν ότι η προθεσμία λήγει στο μακρινό μέλλον.

Με άλλα λόγια, εάν είναι Ιούλιος του 2017 και η προθεσμία για το έργο που έχεις αναλάβει λήγει τον Ιανουάριο του 2018, είναι πολύ πιθανότερο να αναβάλλεις για τελευταία στιγμή τη δουλειά, πράγμα που δεν θα έκανες εάν η προθεσμία έληγε το Δεκέμβριο του 2017. Αυτό συμβαίνει επειδή κατηγοριοποιούμε το χρόνο ανάλογα με τα έτη και επομένως μια προθεσμία που λήγει το ίδιο έτος μοιάζει κοντινότερη από μια που λήγει το επόμενο έτος, ακόμα και αν και οι δύο λήγουν περίπου σε έξι μήνες.

Την επόμενη φορά που πρέπει να παραδώσεις μια εργασία σε διάστημα μιας εβδομάδας, προσπάθησε  να προγραμματίσεις την προθεσμία έτσι ώστε να δίνει την εντύπωση ότι βρίσκεται στο «κοντινό μέλλον». Σε αυτήν την έρευνα οι συμμετέχοντες έφτασαν σε αυτό το αποτέλεσμα χρησιμοποιώντας ένα ημερολόγιο στο οποίο η ημέρα λήξης της προθεσμίας είχε το ίδιο χρώμα με την τρέχουσα ημέρα.

  1. Έχεις τη νοοτροπία του «όλα ή τίποτα».

Το να χάσεις 10 κιλά μοιάζει με τεράστιο εγχείρημα, οπότε είναι λογικό να το αναβάλλεις ξανά και ξανά.

Η Judith Belmont, Ph.D., σε συνέντευξη της στο Today Health ανέφερε ότι τα άτομα που ακολουθούν αυτή τη νοοτροπία «επικεντρώνονται περισσότερο στα 10 κιλά σαν σύνολο παρά στην καθημερινή προσπάθεια να χάσουν βάρος και στη σταδιακή επίτευξη του στόχου».

Ένας τρόπος να αντιμετωπίσεις αυτόν τρόπο σκέψης είναι με το να χωρίζεις τις δραστηριότητες σου σε μικρότερα μέρη. Όπως επισημαίνει η Belmont, προσπάθησε να μειώσεις σταδιακά ανά 100 τις θερμίδες που λαμβάνεις ημερησίως (ή όσες σε συμβουλεύει ο γιατρός σου), για να κάνεις το στόχο να μοιάζει πιο προσιτός.

  1. Δεν νιώθεις συμπόνια για τον εαυτό σου.

Αυτοί που αναβάλλουν τις υποχρεώσεις τους τείνουν να είναι πιο αγχώδεις από τους υπόλοιπους- ακόμα και πριν καν αρχίσουν να τις αναβάλλουν.

Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα, αυτό οφείλεται περισσότερο στο γεγονός ότι κάνουν αυτοκαταστροφικές σκέψεις όπως: «δεν μπορώ να επωφεληθώ από το διάβασμα γιατί πολύ απλά είμαι πολύ χαζός, οπότε ας κάτσω στο Facebook».

Από την άλλη πλευρά, τα άτομα που είναι συμφιλιωμένα με τον εαυτό τους σε δύσκολες στιγμές είναι και καλύτερα στην αυτό-ρύθμιση που συμπεριλαμβάνει και την ικανότητα να ελέγχεις τις παρορμήσεις σου.

  1. Έχεις κακή σχέση με τον μελλοντικό σου εαυτό.

Σε άλλη έρευνα του Pychl μαθαίνουμε ότι φοιτητές που νιώθουν λιγότερο κοντά στον μελλοντικό τους εαυτό – είτε αυτός είναι σε 10 χρόνια ή 2 μήνες – έχουν περισσότερες πιθανότητες να αναβάλλουν το διάβασμα για τις σχολικές τους εργασίες. Μια πρόσφατη αναθεώρηση ερευνών έδειξε ότι τα άτομα που έχουν την τάση να αναβάλλουν συνεχώς υποχρεώσεις είναι τα ίδια που δύσκολα θα σκεφτούν και θα σχεδιάσουν το μέλλον τους.

Ευτυχώς, όπως αναφέρει η Washington Post, είναι δυνατό να καλλιεργήσεις μια καλύτερη σχέση με τον μελλοντικό σου εαυτό. Σύμφωνα με έρευνα του Hal E. Hershfeld, άτομα που είδαν ψηφιακά γερασμένες φωτογραφίες τους, είναι πιθανότερο να επενδύσουν λεφτά σε λογαριασμό συνταξιοδότησης.

Η Washington Post επίσης αναφέρει ότι εταιρίες ασφάλισης, εφαρμόζοντας τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας, προσέφεραν ψηφιακά εργαλεία που δείχνουν πως θα είσαι σε μεγαλύτερη ηλικία.

*Μετάφραση από την Αναστασία Λιτζερίνου, προπτυχιακή φοιτήτρια στο Τμήμα Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας Κέρκυρας (businessinsider.com)