Προς ψήφιση στη Βουλή εισήχθη στις 14.11.2014 ο νέος Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας και αλλάζει σχεδόν το σύνολο των δικαστικών διαφορών. Στην εν λόγω νομοπαρασκευαστική επιτροπή που δημιουργήθηκε με υπουργό Δικαιοσύνης το Μιλτιάδη Παπαϊωάννου της κυβέρνησης Παπαδήμου, ενάμιση μήνα πριν τις προκηρυγμένες εκλογές του Μαΐου του 2012, συμμετείχαν δικηγόροι τραπεζών και συγκεκριμένα ο νομικός σύμβουλος της Eurobank κ.Γιώργος Ορφανίδης και η νομική σύμβουλος της Πειραιώς κ.Χαρίκλεια Απαλαγάκη.

Τα δικόγραφα, με βάση το σχέδιο, θα κατατίθενται ηλεκτρονικά και μέσα σε 130 ημέρες οι διάδικοι θα έχουν χρόνο να αντικρούσουν τα χαρτιά του άλλου και να συμπληρώσουν τα δικά τους. Πλέον δεν θα εξετάζονται μάρτυρες αλλά θα προσκομίζονται ένορκες βεβαιώσεις, μέχρι οκτώ στο σύνολο, ενώ εάν ο δικαστής κρίνει ότι χρειάζεται περισσότερα αποδεικτικά μέσα τότε είτε  θα τα ζητά με συνοπτικές διαδικασίες από τους δικηγόρους ή θα καλεί τους μάρτυρες σε περαιτέρω εξηγήσεις.

Ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Κέρκυρας, Γιάννης Βραδής ανέφερε με δήλωση του πως «Πρέπει να αναστραφεί αυτό το σχέδιο νόμου . Βλάπτει τη δίκαιη δική αλλά και την ακεραιτότητα του επαγγέλματος. Προτάσσουμε τη θεσμική κριτική μας για το νομοθέτημα προς τους συμπολίτες μας. Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε τις επαγγελματικές επιπτώσεις στο κλάδο καθώς δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα στο μάχιμο δικηγόρο , ενώ αντιθέτως παρέχονται οι διευκολύνσεις εκείνες προς τις τραπεζικές και δικηγορικές εταιρίες να αποκλείσουν πλήρως τους δικηγόρους της περιφέρειας, συνάμα με την ηλεκτρονική κατάθεση δικογράφων έχοντας της δυνατότητα να πραγματοποιούν δίκες εξ αποστάσεως . Ο ρόλος του δικηγόρου που είναι συνυφασμένος με την αμεσότητα της δική , αποψιλώνεται σε βάρος των πελατών».

Με το νέο σύστημα κατάργησης του ακροατηρίου πλέον οι δικηγόροι θα δικάζουν χωρίς να είναι παρόντες , άρα ξεχνάμε εξωτερικούς συνεργάτες τραπεζών στην περιφέρεια , ξεχνάμε τον μέσο δικηγόρο, συγκεντρώνοντας το σύνολο των υποθέσεων σε μερικούς μόνο. Μπορούμε να φτάσουμε μέχρι και σε υπονόμευση του επαγγέλματος ως «ελεύθερου» καθώς οι διογκωμένες αυτές υποθέσεις σίγουρα δεν θα διεκπεραιώνονται  με εξωτερικούς συνεργάτες αλλά με δικηγόρους με πάγια αντιμισθία ως πιο "οικονομικό μέσο".

Από την άλλη εισάγεται ένα αμφιβόλου ποιότητας σύστημα παροχής δικαιοσύνης χωρίς να ξέρουμε αν μπορεί να διαφυλάξει το αυθεντικό της διαδικασίας. Παραβιάζονται διεθνείς συμφωνίες αλλά και το ίδιο το Σύνταγμα. Διασπάται η αρχή της αμεσότητας και αποψιλώνεται η αρχή της αναζήτησης της ουσιαστικής αλήθεια καθώς ο δικαστής θα βασίζεται σε μια ένορκη κατάθεση που «υπαγόρευσε» ο πιο «διαβασμένος» των διαδίκων. Στις δικασίμους δεν κοιτάμε ποιος έχει τον καλύτερο δικηγόρο αλλά αναζητούμε την ουσιαστική αλήθεια. Δεν θα μπορεί αν αξιολογήσει το ήθος και την αξιοπιστία του μάρτυρα, αντιθέτως όλες οι «μαρτυρικές καταθέσεις» θα εξισώνονται. Επίσης, τα αποδεικτικά μέσα υποβαθμίζονται, ενώ ευνοείται σαφώς η ισχυρότερη πλευρά καθώς οι ένορκες βεβαιώσεις ως γνωστόν δεν είναι δωρεάν και κάθε αντίδικος θα μπορεί να επικαλεσθεί μέχρι οκτώ στο σύνολο.

Ποιος θα μπορεί να προσκομίσει περισσότερες αν όχι ο οικονομικά ισχυρότερος;

Με μεγάλες αντιδράσεις συνεχίζει ο χώρος της δικαιοσύνης με 40 Αρεοπαγίτες και το σύνολο των δικηγορικών συλλόγων  της χώρας. Ωστόσο μόνο η μαζική αντίδραση των Ελλήνων πολιτών μπορεί να εμποδίσει αυτό το αντισυνταγματικό και αντιδημοκρατικό "μέτρο". Το πρόβλημα παραμένει όμως : Οι πολίτες γνωρίζουν γενικώς για μια "αόριστη" αποχή, πολλοί συνάδελφοι δεν δίνουν την βάση που θα έπρεπε και τίποτα δεν μεταφέρεται στο προσκήνιο. Το εν λόγω σχέδιο νόμου αποτελεί πρόβλημα της κοινωνίας και όχι στενά του δικηγορικού επαγγέλματος. 

Σίγουρα ως προς την ταχύτητα η δικαιοσύνη χρειάζεται λίγο βοήθεια. Υποθέσεις ,ανακοπές και ποινικές δίκες εκκρεμούν για χρόνια και χρόνια.

Δεν γίνεται ωστόσο να αφαιρείται τίποτα από την ποιότητα της.

Σπύρος Σκιαδόπουλος

Πρώτα ανακάλυψα ότι θέλω να γίνω developer, μετά ανακάλυψα ότι θέλω να γίνω δημοσιογράφος, και μετά πολιτικός μηχανικός. Τελικά έγινα περίπου δικηγόρος. Τι συνέβη;