Η εταιρία Facebook παραδέχτηκε ότι τα likes προσθέτονται σε ιστοσελίδες ακόμη και αν ο χρήστης δεν έχει πατήσει το κουμπί, ή ακόμη και αν έχει απλώς επισκεφθεί την εν λόγω σελίδα.
Ερευνητής ασφαλείας στις Ηνωμένες Πολιτείες ανακάλυψε ότι με την αποστολή μιας ηλεκτρονικής διεύθυνσης σε κάποιο φίλο μέσω της λειτουργίας προσωπικών μηνυμάτων του Facebook προσθέτονται αυτόματα δύο likes στη συγκεκριμένη σελίδα.
Τα likes επίσης καταμετρώνται εάν ο χρήστης αφήσει κάποιο σχόλιο κάτω από ανάρτηση σελίδας του Facebook.
Η ιστοσελίδα δήλωσε στο BBC ότι καμία ιδιωτική πληροφορία χρηστών δεν έχει διαρρεύσει.
Οι αποκαλύψεις συνέπεσαν με τα νέα ότι το κοινωνικό δίκτυο ξεπέρασε το ένα δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες το μήνα.
Σύμφωνα με την εταιρία «πολλές ιστοσελίδες που χρησιμοποιούν το σύστημα των ‘likes’ και των ‘προτάσεων’ του Facebook έχουν επίσης μετρητές δίπλα στα κουμπιά»
«Ο μετρητής αυτός αντιπροσωπεύει τόσο τις φορές που τα άτομα έχουν πατήσει αυτά τα κουμπιά όσο και τις φορές που έχουν κοινοποιήσει το σύνδεσμο της σελίδας στο Facebook.»
«Όταν η μέτρηση αυξάνεται μέσω των κοινοποιήσεων της σελίδας δεν ανταλλάσσονται οι πληροφορίες του χρήστη».
«Πρόσφατα ανακαλύψαμε ένα σφάλμα στο σύστημα καταμέτρησης με αποτέλεσμα κάποιες φορές η μέτρηση των Κοινοποιήσεων και των Likes να ανεβαίνει κατά δύο, αλλά βρισκόμαστε σε διαδικασίες επίλυσης του προβλήματος.»
«Η απάτη των Likes»
Η ιστοσελίδα διευκρίνισε ότι ο αριθμός αντιπροσωπεύει το πόσες φορές ένα αντικείμενο έχει κοινοποιηθεί και όχι το πόσο συχνά οι χρήστες έκαναν like στην σελίδα.
Ωστόσο, ο αριθμός εμφανίζεται δίπλα στη λέξη like και στο χαρακτηριστικό εικονίδιο με τον αντίχειρα.
Αυτό το σύστημα μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα οι χρήστες που κοινοποιούν σελίδες με αρνητικό περιεχόμενο για να επιστήσουν την προσοχή –όπως άτομα που οργανώνουν πολιτικές εκστρατείες- να καθιστούν πιο δημοφιλή την εκάστοτε σελίδα εν αγνοία τους.
Σε ένα εγχειρίδιο σχετικά με τη λειτουργία των likes, το Facebook περιγράφει τέσσερα κριτήρια που προκαλούν αύξηση στον αριθμό των likes- μόνο το ένα εκ των οποίων έχει να κάνει με το πάτημα του κουμπιού.
Το Facebook τόνισε ότι τα προστιθέμενα likes είναι ανώνυμα και επομένων δεν εμφανίζονται στο χρονολόγιο του χρήστη.
Η ιστοσελίδα επίσης επισήμανε ότι ο αριθμός των 1.13 τρισεκατομμυρίων likes – που δημοσιεύτηκε ως μέρος της ανακοίνωσης των ενός δισεκατομμυρίων ενεργών χρηστών- δεν επηρεάστηκε.
Όμως, ο Ashkan Soltani, ερευνητής, σε άρθρο του στη Wall Street Journal, υποστήριξε ότι η διόγκωση των αριθμών δίνει βάση στις προοπτικές της “απάτης των likes”.
Επικαλέσθηκε επίσης τα λόγια ενός διαδικτυακού σχολιαστή «εάν επισκεφτείς ένα διαδικτυακό κατάστημα και δεις πολλά likes κάτω από τα προϊόντα, τότε η κρίση σου μπορεί να διαταραχθεί».
Ένας ειδικός δήλωσε στο BBC ότι οι αποκαλύψεις αυτές ήταν «ανησυχητικές».
«Κάτι το οποίο προορίζεται για ένα συγκεκριμένο σκοπό χρησιμοποιείται για κάτι εντελώς διαφορετικό», επεσήμανε ο Alan Woodwand, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Σάρεϋ.
«Τι άλλο γίνεται αυτόματα χωρίς να το γνωρίζουμε;»
*Η μετάφραση έγινε από την Αναστασία Λιτζερίνου, προπτυχιακή φοιτήτρια στο Τμήμα Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας Κέρκυρας. (bbc.com)