*του Ευάγγελου Κ. Νασίου, Δικηγόρου - Διαμεσολαβητή
Σ’ αυτό το άρθρο θα προσπαθήσω να απαντήσω στο άρθρο του κ Δημήτρη Παπανικολόπουλου με τίτλο “Γιατί να ψηφίζουν οι ομογενείς;”, που δημοσιεύτηκε στην Αυγή στις 18-5-2018.
Το άρθρο αυτό είναι ένα συμπαθές άρθρο με λογικοφανή επιχειρήματα τα οποία θα αποδομηθούν στις επόμενες παραγράφους.
Επιχείρημα 1. Δεν είναι δυνατό να ψηφίζουν για τη δική μας τη ζωή και μάλιστα λόγω του εκλογικού τους βάρους να καθορίζουν κάθε εκλογικό αποτέλεσμα. Όντως μπορεί να πει κανείς πως δεν είναι δυνατόν να ψηφίζει για μια χώρα κάποιος που δεν ζει σ’ αυτήν όμως απ’ την άλλη θα πρέπει να αναρωτηθούμε γιατί να θέλει κάποιος να ψηφίσει για τις ζωές άλλων ανθρώπων αν σε κάποιον έστω και σε μικρό βαθμό δεν επηρεάζεται και η δική του ζωή. Προφανώς λοιπόν η Ελληνίδα ή ο Έλληνας που ζει στο εξωτερικό και θέλει να ψηφίσει για την Ελλάδα νιώθει πως σε κάποιο βαθμό οι επιλογές της ελληνικής κυβέρνησης επηρεάζουν και τον ίδιο σαν Έλληνα και άρα θέλει και δικαίως να έχει μια φωνή. Αν δεν ενδιαφέρεται πολύ απλά δεν θα ψηφίσει.
Επιχείρημα 2. Επειδή είναι πολύ πιο εύποροι απ’ τους Έλληνες δεν είναι αντιπροσωπευτικοί “ Είναι σαν να καθορίζουν το εκλογικό αποτέλεσμα τα βόρεια προάστια της Αθήνας. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η ταξική σύνθεση του εκλογικού σώματος θα αλλάξει <μονόπαντα>”. ...... Αυτό το περίεργο επιχείρημα με έχει φέρει σε μια άβολη κατάσταση ...... Ας περιοριστώ στο να ρωτήσω ..... Δηλαδή αν οι ομογενείς ήταν φτωχοί τότε θα μπορούσαν να ψηφίσουν ;. Δεν υπάρχουν πλούσιοι που ψηφίζουν αριστερά κόμματα ;. Από πότε η ψήφος απέκτησε εισοδηματικά κριτήρια ; ...... Αν δεν κάνω λάθος έγιναν επαναστάσεις για να αποσυνδεθεί το δικαίωμα ψήφου απ’ τον τίτλο ευγενείας και το πορτοφόλι του ψηφοφόρου . Δεν είναι αντιδημοκρατικό να επιτρέπουμε το δικαίωμα της ψήφου απ’ την ύπαρξη ή μη εισοδήματος του λαού. Κύριε Παπανικολόπουλε οφείλω να σας δώσω τα συγχαρητήριά μου. Εκφράσατε τέλεια την γραμμή των συντηρητικών ηγεμόνων .
Επιχείρημα 3. Λόγω του ότι το επιχείρημα μου φάνηκε προσβλητικό θα το παραθέσω ολόκληρο κόπι πάστε που λέει και ο κ Πολάκης στην δικαιοσύνη της/του εκάστοτε αναγνώστη και αν είμαι υπερβολικός ζητώ συγγνώμη εκ των προτέρων. “Τρίτον, οι απόδημοι Έλληνες έχουν μια περιορισμένη σχέση με την Ελλάδα που εξαντλείται στην αγάπη, την υπερηφάνεια και -σε κάποιες περιπτώσεις- τη νοσταλγία τους για την Πατρίδα. Όχι για μια πραγματική Πατρίδα, αλλά για τη φανταστική Πατρίδα του ένδοξου παρελθόντος, της νεότητας αυτών των ίδιων ή των γονέων τους, του αφηγήματος που τους βοηθά να έχουν (και να πουλάνε) μια σπουδαία συλλογική ταυτότητα και, φυσικά, της Ελλάδας των διακοπών τους. Αυτοί, λοιπόν, θα ψηφίζουν για μια φανταστική Ελλάδα και την εκλογική τους ετυμηγορία θα την υφιστάμεθα εμείς που ζούμε στην πραγματική Ελλάδα. Τα κόμματα θα προσπαθούν να μιλήσουν τη γλώσσα τους (κλίνοντας την πατρίδα σε όλες τις πτώσεις) και η πατριδοκαπηλία θα γίνει η μόνη νικηφόρα εκλογική στρατηγική. ” . Πέραν του ότι ζούμε σε μια παγκοσμιοποιημένη κοινωνία και άρα κάθε Ελληνίδα και Έλληνας μαθαίνει τα νέα της Ελλάδας σε πραγματικό χρόνο, βλέποντας ακόμα ακόμα και ελληνική τηλεόραση, η σχέση των ομογενών πάει ακόμα πιο βαθειά κ Παπανικολόπουλε. Η σχέση τους εμβαθύνεται και στην πληρωμή των φόρων περιουσίας ( πληρώνουν ΕΝΦΙΑ δλδ ), άρα προφανώς και τους νοιάζει που πηγαίνουν τα λεφτά τους ( είπαμε πιο πάνω πως αν δεν ενδιαφέρονται δεν θα ψηφίσουν ) . Αυτό όμως που με πείραξε είναι ότι σχεδόν ταυτίζεται η υπερηφάνεια, με την πατριδοκαπηλία και θεωρείται προσβολή απ’ τον κ Παπανικολόπουλο να θέλουν οι Έλληνες να έχουν μια σπουδαία συλλογική ταυτότητα. Γιατί είναι κακό να αισθάνεται κάποιος υπερήφανος για το έθνος του και την ιστορία αυτού ;. Μπορεί να καταλαβαίνω λάθος οπότε ζητώ εκ των προτέρων συγγνώμη αν παρεξήγησα. Τέλος αν λάβουμε ως αληθές το δεδομένο ότι θα ψηφίζουν έτσι ώστε να ικανοποιείται η φαντασία τους ( παρεμπιπτόντως αυτό με την νοσταλγία της χώρας των παιδικών χρόνων έχει πλάκα γιατί ο συγγραφέας αγνοεί πως προφανώς οι άνθρωποι έφυγαν απ’ την Ελλάδα γιατί η χώρα και τότε βρισκόταν σε δεινή οικονομική κατάσταση ), τότε και λόγω του ότι ζούμε σε μια παγκοσμιοποιημένη κοινωνία αυτοί θα είναι οι πρώτοι που θα καταδικάζουν με την ψήφο τους τις κυβερνήσεις που τους χαλάνε αυτήν την φαντασίωση ρίχνοντας και ρεζιλεύοντας την Ελλάδα στα μάτια όλου του κόσμου και κάνοντάς τους να νιώθουν άβολα που είναι Έλληνες . Άρα μάλλον υπέρ της ψήφου πρέπει να καταλογιστεί παρά κατά το επιχείρημα 3.
Επιχείρημα 4. Δεν θα έχει κανένα νόημα η προεκλογική εκστρατεία αφού τα αποτελέσματα θα καθορίζονται από ανενημέρωτους πολίτες .... κλπ κλπ ..... . Και αυτό το επιχείρημα ακούστηκε σοβαρά στην εποχή του διαδικτύου από μοντέρνους προοδευτικούς ανθρώπους και όχι απ’ την κακιά συντηρητική δεξιά . Σοβαρά τώρα ;. .....Κάθε Ελληνίδα και κάθε Έλληνας μπορεί να έχει πρόσβαση μέσω διαδικτύου στις εφημερίδες, το ραδιόφωνο, αλλά και την τηλεόραση ιδίως στο εξωτερικό που το διαδίκτυο είναι κυριολεκτικά παντού. Άρα πως θα είναι ανενημέρωτοι αυτοί οι άνθρωποι ;. Όπως ο γράφων μπορεί να διαβάζει άρθρα απ’ την New York Times ή απ’ το Marketwatch , έτσι και ο ομογενείς μπορεί αυτήν την στιγμή να διαβάζει άρθρα απ’ την Καθημερινή ή την Ναυτεμπορική ή το άρθρο του κ Παπανικολόπουλου που τον είπε στα μούτρα του ανενημέρωτο και απουσιάζων απ’ την Ελλάδα.
Επιχείρημα 5. Δεν έχουν πάρει ψήφο οι μετανάστες που ζουν και εργάζονται πολλά χρόνια στην Ελλάδα και η μοίρα τους κρίνεται απ’ τις πολιτικές των ελληνικών κυβερνήσεων και θα δώσουμε ψήφο στους τουρίστες ;. Αν δεν κάνω λάθος υπάρχει στην πολιτική επιστήμη η θεωρεία του απόλυτου οξύμωρου όπου έχουμε ένα τέτοιο σχήμα αν στην ουσία αντί να εκλέγουν οι Έλληνες την κυβέρνησή τους, τούτη την εκλέγουν ξένοι. Κάθε μετανάστης αν ακολουθήσει την διαδικασία του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας μπορεί να αποκτήσει την ελληνική ιθαγένεια. Για τους μετανάστες 2ης γενιάς η διαδικασία δε, αυτή είναι σχετικά απλή ( βλ άρθρ 1α ΚΕΙ). Παρ’ αυτά με βάση το άρθρο το επιχείρημα. Συνεχίζοντας όμως στο ίδιο επιχείρημα εκεί που λέει ότι τα κόμματα θα μοιάζουν με τουριστικούς πράκτορες και συνδιάζοντας το με το ανωτέρω επιχείρμα που λεέι ότι θα επιλέγουν οι ομογενείς μόνο τα κόμματα που τους βοηθάνε να έχουν μια σπουδαία συλλογική ταυτότητα συμπεραίνω ότι στην ουσία αυτοί οι άνθρωποι μόνο υπέρ της Ελλάδας , κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμά την αναβάθμισή του ελληνικού έθνους στα μάτια των άλλων εθνών . Συνεπώς τούτοι είναι που θα ελέγχουν ακόμα περισσότερο σε σχέση με τους ντόπιους τι ψηφίσαν, γιατί πως θα ικανοποιείται η φαντασία της σπουδαίας συλλογικής ταυτότητας αν ψηφίζουν άκριτα ;. Έτσι δεν είναι κ Παπανικολόπουλε ;.
Επιχείρημα 6. Κι’ αυτό το επιχείρημα δεν το κατάλαβα και γι’ αυτό το παραθέτω “τι θα εμποδίσει συν τω χρόνω τη δημιουργία ενός κόμματος των αποδήμων από πλούσιους και φιλόδοξους μεσσίες της διασποράς; Μόνο οι ψήφοι των αποδήμων και όσων πιστεύουν στους μεσσίες εντός των τειχών θα φτάνουν για να εξασφαλίσουν την πρωτιά στις εκλογές. Θα πρόκειται για ένα μείγμα αποικιοκρατίας και μπερλουσκονισμού. ” . Κ Παπανικολόπουλε με αυτό και με το 2 επιχείρημα λίγο με τρομάζετε. Δηλαδή δεν θα πρέπει οι απόδημοι Έλληνες να είναι υποκείμενα των δικαιωμάτων του εκλέγειν και εκλέγεσθαι ; . Ο χαρακτηρισμός δε, αποικιοκρατία που δίδεται προφανώς και είναι ένας ατυχέστατος χαρακτηρισμός, αφού δεν έχουμε να κάνουμε με ξένους που πάνε δεσποτικά να καθορίσουν την τύχη της Ελλάδος με την ψήφο και τα λεφτά τους, αλλά για Έλληνες οι οποίοι επίσης πληρώνουν φόρους αν έχουν σπίτι στην Ελλάδα και τώρα πλέον στην παγκοσμιοποιημένη κοινωνία μας μαθαίνουν σε άμεσο χρόνο τι γίνεται .
Εν κατακλείδι :
Ο κ Παπανικολόπουλος έχει πλήρη άγνοια της πραγματικότητας όσων αφορά τις τεχνολογίες ( βλ επιχείρημα 4 ) , τα αίτια που οδήγησαν όλους αυτούς τους ανθρώπους να ακολουθήσουν τον δύσκολο δρόμο της μετανάστευσης ( βλ επιχείρημα 3 ) . Ο ίδιος επίσης σκηνοβατεί στον παραλογισμό όταν μας λέγει πως οι ομογενείς με την ψήφο τους, επειδή θα ελέγχουν τι θα ψηφίζουν θα αναβαθμίσουν την Ελλάδα ως έθνος παγκοσμίως και γι’ αυτό δεν πρέπει να ψηφίσου ( βλ επιχειρήματα 3 και 5). Τέλος αυτό με τις φοβίες του ως προς την σύσταση κόμματος ομογενών και τις απόψεις του περί εισοδηματικών κριτηρίων στην ψήφο ( βλ επιχειρήματα 6 και 2 ) κάνει τον γράφοντα να σκέπτεται σοβαρά για το πόσο δημοκράτης ο εν λόγω κύριος είναι.
Βεβαίως πρέπει να ψηφίζουν οι ομογενείς ακριβώς γιατί ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο για το τι συμβαίνει στην Ελλάδα και ακριβώς γιατί όπως είπε ο κ Παπανικολόπουλος ο πόθος τους είναι μια ισχυρή Ελλάδα. Αν δεν πρέπει να ψηφίζουν άνθρωποι που διακατέχονται απ’ τον πόθο μιας ισχυρής Ελλάδας ποιοι πρέπει να ψηφίζουν ;.
Μπορείτε να διαβάσετε το άρθρο του κ Παπανικολόπουλου στον παρακάτω σύνδεσμο ;
http://www.avgi.gr/article/10811/8907094/giati-na-psephizoun-oi-omogeneis- .