Παγωτό: Ο γλυκός πειρασμός του καλοκαιριού! Γράφει η Βίκυ Τζελέφα

Ποιος μπορεί να φανταστεί το καλοκαίρι χωρίς παγωτό;

   Είναι το πιο δημοφιλές επιδόρπιο του καλοκαιριού και το λατρεύουν μικροί και μεγάλοι για την γλυκιά και δροσερή γεύση που προσφέρει.

Πρώτες ύλες του: Το παγωτό θα πρέπει να περιέχει πάντα ως κύριο συστατικό το γάλα. Άλλες πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται είναι τα αβγά, το βούτυρο, η ζάχαρη, η κρέμα γάλακτος, το κακάο, οι γλυκαντικές ουσίες, οι χυμοί φρούτων, τα χρώματα, τα αρώματα, οι σταθεροποιητές, καθώς και διάφορα πρόσθετα όπως κομμάτια σοκολάτας, σιρόπια, ξηροί καρποί και άλλα.

Διακρίνονται σε:

Τυποποιημένα: Φυλάσσονται σε ειδικούς καταψύκτες, που δεν περιέχουν άλλα προϊόντα, ούτε είναι εκτεθειμένοι στον ήλιο. Τυποποιημένα παγωτά βρίσκουμε σε περίπτερα, ψιλικατζίδικα, σούπερ-μάρκετ, κλπ. Πρέπει να είναι σχολαστικά καθαροί και να έχουν θερμοκρασία, κάτω από -18οC.

 Χύμα: Μπορούμε να το βρούμε σε ζαχαροπλαστεία-εργαστήρια παραγωγής παγωτών, αρτοποιεία. Το προσωπικό, τα σκεύη και τα μηχανήματα, που έρχονται σε επαφή με παγωτό, πρέπει να είναι σχολαστικά καθαρά. Η θερμοκρασία τους πρέπει να είναι κάτω από τους -10 οC. Αυτή η διαφορά θερμοκρασίας σε σχέση με τους καταψύκτες υπάρχει προκειμένου το χύμα παγωτό να είναι μαλακό για να σερβίρεται εύκολα και γρήγορα.

Σπιτικό:  Όταν υπάρχει δυνατότητα παρασκευής το σπιτικό παγωτό αποτελεί την καλύτερη επιλογή γιατί χρησιμοποιούνται αγνά υλικά και είναι προσαρμοσμένα στις διατροφικές συνήθειες της οικογένειας. Για παράδειγμα αντί για ζάχαρη μπορεί να χρησιμοποιηθεί κάποιο γλυκαντικό, γάλα χαμηλό σε λιπαρά. Η αποθήκευση θα πρέπει να γίνεται στην κατάψυξη στη σωστή θερμοκρασία (-18οC) για να την αποφυγή ανάπτυξης παθογόνων μικροοργανισμών.

Θερμιδική αξία: 

Στα τυποποιημένα παγωτά αναγράφεται στην ετικέτα τροφίμων πόσες θερμίδες περιέχουν. Όταν το παγωτό ξυλάκι δεν έχει επικάλυψη σοκολάτας, περιέχει λιγότερες θερμίδες σε σχέση με το κυπελάκι το οποίο υπερτερεί σε λίπος και χοληστερόλη. Λιγότερες θερμίδες έχουν τα σορμπέ, το παγωμένο γιαούρτι και οι γρανίτες καθώς και τα παγωτά με 0% σε ζάχαρη και 0% σε λιπαρά (αυτά που είναι μόνο 0% σε ζάχαρη εξακολουθούν να έχουν λιπαρά , άρα και περισσότερες θερμίδες). Στον παρακάτω πίνακα αναγράφεται η κατά προσέγγιση θερμιδική αξία για 100 g παγωτού.                                                                                                                      

Παγωτό 100 g Θερμίδες (Κcal)
 Γρανίτα 100-120
Παγωτό γιαούρτι 110-130
Διαίτης 0%(σε ζάχαρηκαι λιπαρά) 125-130
Γεύσεις φρούτων 130-150
Βανίλια 180-200
Σοκολάτα 220-230
Παρφέ 220-250
Σοκολάτα με κομμάτιασοκολάτας 250-300

Τα πλεονεκτήματα του παγωτού:

Το παγωτό περιέχει πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας λόγω του γάλακτος που περιέχει. Επίσης παρέχει στον οργανισμό πληθώρα θρεπτικών συστατικών:

  • Μέταλλα όπως ασβέστιο, φώσφορο, ιώδιο, μαγνήσιο, κάλιο και ψευδάργυρο .Ιδιαίτερα η ποσότητα ασβεστίου που προσφέρει είναι σημαντική, καλύπτοντας περίπου το 10% των ημερήσιων αναγκών (100-120 mg Ca/100 g παγωτού).Το ασβέστιο συντελεί στην υγεία των οστών, δοντιών και στην καλή λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος. Όμως το ασβέστιο δεν απορροφάται στον οργανισμό χωρίς το φώσφορο.
  • Βιταμίνες όπως A, Β1, Β2 ,Β12 βιταμίνη C, D, E οι οποίες είναι απαραίτητες για τις λειτουργίες του οργανισμού και τη διατήρηση της υγείας.
  • Έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, οπότε αποτελεί μια καλύτερη επιλογή για άτομα που πάσχουν από διαβήτη σε σχέση με άλλα επιδόρπια.

Τα μειονεκτήματα του παγωτού:

  • Μπορεί να αποτελέσει πλούσια πηγή θερμίδων (ανάλογα το είδος και τη ποσότητα του παγωτού) προκαλώντας αύξηση του βάρους.
  • Περιέχει υψηλή ποσότητα κορεσμένων λιπαρών και χοληστερόλης (ανάλογα με τα υλικά του παγωτού κάθε φορά) που αποτελούν παράγοντες εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων.
  • Είναι ένα ευπαθές προϊόν και αν δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις για την σωστή αποθήκευση του πιθανόν να αναπτύσσονται παθογόνοι μικροοργανισμοί.

Ανακεφαλαιώνοντας το παγωτό είναι ένα επιδόρπιο που πέραν της γλυκιάς και δροσερής γεύσης που προσφέρει, είναι πλούσιο σε απαραίτητα θρεπτικά συστατικά και για αυτό δεν χρειάζεται να το αποκλείουμε από τη διατροφή μας, ούτε να το θεωρούμε ως απαγορευμένο. Προτιμώντας εκείνα με τις λιγότερες θερμίδες, χωρίς τα πολλά σιρόπια, μπισκότα, ξηρούς καρπούς και καταναλώνοντας τα με μέτρο μπορούν να ενταχθούν 1-2 φορές την εβδομάδα σε ένα εβδομαδιαίο ισορροπημένο διαιτολόγιο απολαμβάνοντας το αγαπημένο σας γλυκό χωρίς «ενοχές».

*φοιτήτρια Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο

Σπύρος Σκιαδόπουλος

Πρώτα ανακάλυψα ότι θέλω να γίνω developer, μετά ανακάλυψα ότι θέλω να γίνω δημοσιογράφος, και μετά πολιτικός μηχανικός. Τελικά έγινα περίπου δικηγόρος. Τι συνέβη;