Πώς να επιτύχεις ως ανεξάρτητος δικηγόρος στο διαδίκτυο

Φαντάσου μια ζωή όπου εσύ έχεις τον απόλυτο έλεγχο. Εσύ διαλέγεις την πηγή εισοδήματός σου, τις ώρες εργασίας, ακόμη και το πού εργάζεσαι. Φυσικά, ίσως χρειαστεί να αποχωριστείς τα προνόμια που έχεις απ’τον εργοδότη σου και τα πάρτυ στο γραφείο αλλά αυτό δεν είναι τίποτα μπροστά σε μια ελεύθερη και αυτόνομη επαγγελματική ζωή. Η αληθινή γοητεία του να είσαι ανεξάρτητος δικηγόρος έγκειται στο να είσαι το αφεντικό του εαυτού σου και να είσαι σε θέση να βλέπεις από πρώτο χέρι το πώς η δουλειά σου βοηθάει τους πελάτες σου. Γι’αυτόν τον λόγο, έχει παρατηρηθεί αύξηση των ελεύθερων επαγγελματιών δικηγόρων κατά την τελευταία δεκαετία.

Παρόλο που η ιδέα του να μην δουλεύεις για κανέναν άλλο παρά για τον εαυτό σου είναι ιδιαίτερα ελκυστική, πολλοί δεν κάνουν το πρώτο βημα στο να γίνουν freelance δικηγόροι, κυρίως επειδή έχουν επαναπαυθεί στον τωρινό τρόπο ζωής τους και/ή δεν ξέρουν ποιο  πραγματικά είναι το πρώτο βήμα που πρέπει να κάνουν ώστε να προβάλουν τον εαυτό τους εκεί έξω.

Για τον πρώτο λόγο, τίποτα δεν μπορεί να γίνει εκτός και αν θες πραγματικά να αλλάξεις τον τρόπο ζωής σου, ώστε να στοχεύει στην ευελιξία και την προσωπική ελευθερία. Για τον δεύτερο λόγο, δηλαδή εαν δεν ξέρεις πώς να ξεκινήσεις, θα σου δείξουμε 3 απλά βήματα για να δημιουργήσεις μια ιντερνετική παρουσία σαν δικηγόρος, μέσω της οποίας μπορείς να βρεις καινούριους πελάτες και να αποκτήσεις φήμη.

Φτιάξε δική σου ιστοσελίδα

Πρώτα απ’όλα, χρειάζεσαι μια ιστοσελίδα. Στη σημερινή εποχή των τεχνολογικών επιτευγμάτων, μπορείς να έχεις τη βέλτιστη προώθηση με λιγότερα χρήματα μέσω μιας ιστοσελίδας, παρά μέσω των παραδοσιακών μεθόδων, όπως μέσω διαφημίσεων σε μια εφημερίδα ή της αγοράς χώρου σε πίνακες διαφημίσεων. Οι παραδοσιακές διαφημίσεις είναι επίσης χρονικά περιορισμένες, δηλαδή ο χώρος που αγόρασες για τη διαφήμισή σου ισχύει για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Αντιθέτως, μια ιστοσελίδα υπάρχει, θεωρητικά, για πάντα.

Η προώθηση είναι η κορυφή του παγόβουνου όσον αφορά τα πλεονεκτήματα του να έχεις τη δική σου ιστοσελίδα. Για έναν αυτοαπασχολούμενο δικηγόρο, η ιστοσελίδα του είναι η επαγγελματική κάρτα του, η επαγγελματική του αισθητική, το γραφείο του. Είναι η βιτρίνα της επιχείρησής σου και θα παίξει μεγάλο ρόλο στην προσέλκυση και στην πληροφόρηση των πελατών σου.

Για να φτιάξεις μια ιστοσελίδα, πρέπει πρώτα να διαλέξεις έναν πάροχο υπηρεσιών (hosting service). Κατά τη γνώμη μου, οι πλέον αξιόπιστοι είναι το Wix και το WordPress. Και οι δύο έχουν φθηνό κόστος συμμετοχής, καθώς και διάφορες επιλογές θεμάτων για freelancers (8-12 ευρώ τον μήνα). Το μεγαλύτερο πλεονέκτημά χρήσης τους είναι ότι προσφέρουν προκατασκευασμένα θέματα, ειδικά σχεδιασμένα για δικηγόρους.

(Templates για ιστοσελίδες νομικού περιεχομένου στο Wix)

Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα πρόσληψης ενός επαγγελματία σχεδιαστή ιστοσελίδων, ο οποίος θα σχεδιάσει την ιστοσελίδα σου εκ βάθρων, ώστε να ανταπεξέρχεται στις δικές σου ανάγκες. Το καλό μ’αυτό είναι ότι θα έχεις τον απόλυτο έλεγχο ως προς τη λειτουργικότητα και το design της ιστοσελίδας σου. Εάν βέβαια επιλέξεις αυτή την εναλλακτική, θα πρέπει να βάλεις το χέρι βαθιά στη τσέπη. Δεδομένου ότι σίγουρα θα χρειαστείς λειτουργίες όπως ένα σύστημα διαχείρισης περιεχομένου, ενσωμάτωση των social media της επιχείρησης σου στην ιστοσελίδα, καθώς και ανάλυση δεδομένων, η τιμή ανέρχεται άνετα στα 1.500 ευρώ.

Μόλις ρυθμίσεις τις λειτουργίες, το design και το θέμα της ιστοσελίδας σου, είναι ώρα να δημιουργήσεις το περιεχόμενό της, το οποίο θ έχει απήχηση στους επισκέπτες και τους πιθανούς πελάτες σου. Το κλειδί για ένα επιτυχημένο περιεχόμενο είναι να εστιάζεις πάντα στους επισκέπτες. Γράφε με τρόπο που να επικεντρώνεται στην αξία αυτών που μπορεί να αποκομίσει κάποιος απ’την ιστοσελίδα σου. Πολλοί ελεύθεροι δικηγόροι κάνουν το λάθος να μιλάνε μόνο για τον εαυτό και τα κατορθώματά τους.

Φυσικά και ενδιαφέρουν τους πελάτες σου τα προσόντα που έχεις αλλά περισσότερο τους νοιάζει η ποιότητα της δουλειάς σου, γι’αυτό δώσε βάση σε ένα πελατοκεντρικό περιεχόμενο. Μάθε για τις ανάγκες τους, τι είδους άνθρωποι είναι, και γιατί ψάχνουν υπηρεσίες σαν τη δική σου. Μόλις τα μάθεις όλα αυτά, μπορείς να φτιάξεις υλικό που να ενδιαφέρει πραγματικά τους πελάτες σου.

Μερικές ερωτήσεις που μπορείς να κάνεις στον εαυτό σου, για να διαπιστώσεις εαν η ιστοσελίδα σου είναι έτοιμη για δημοσίευση είναι:

  1. Αντανακλώνται η εμπειρία και οι ικανότητές σου στην ιστοσελίδα;
  2. Είναι επαγγελματική;
  3. Νιώθεις έτοιμος να παραπέμψεις άτομα σε αυτήν;
  4. Συγκρίνεται με αυτές των ανταγωνιστών;

Εάν απάντησες ένα ηχηρό ΝΑΙ στις παραπάνω ερωτήσεις, τότε είσαι έτοιμος να κάνεις το δεύτερο αποφασιστικό βήμα για τη δημιουργία της διαδικτυακής σου παρουσίας.

Διατήρησε ένα προσωπικό blog

Η ιστοσελίδα σου είναι η «ραχοκοκαλιά» της δικηγορικής επιχείρησής σου. Το blog σου είναι αυτό που θα την υποστηρίξει και θα την εξελίξει.

Το έχεις παρατηρήσει σίγουρα και μόνος σου. Όλα τα μεγάλα δικηγορικά γραφεία συμπεριλαμβάνουν blogs στις ιστοσελίδες τους. Το blogging όχι μόνο συμβάλει στην επίδειξη κύρους σε έναν τομέα, αλλά και βελτιώνει την παρουσία σου σε παραπομπές στο διαδίκτυο μέσω του SEO (Search Engine Optimization), καθώς έχει αποδειχθεί ως αξιόπιστος τρόπος αύξησης της επισκεψιμότητας και προσέλκυσης νέων πελατών. Από τη φύση τους, τα blogs αποτελούν μία δίοδο επικοινωνίας μεταξύ δικηγόρων και αναγνωστών/πελατών. Αυτό επιτρέπει τη διαμόρφωση νέων σχέσεων και τη συντήρηση των ήδη υπαρχουσών.

Δεδομένου ότι τώρα διαμορφώνεις τη διαδικτυακή δικηγορική σου επιχείρηση, το blog σου δίνει την ευκαιρία να μοιραστείς τις ιδέες, τις γνώσεις και τον τομέα εξειδίκευσής σου.  Μπορείς να δημοσιεύεις περιεχόμενο όλων των ειδών, όπως How-Tos, περιπτωσιολογικές μελέτες, απόψεις, κριτικές, ebooks, podcasts, παρουσιάσεις, παραδείγματα κτλ. Αυτό που έχει σημασία όμως είναι εάν το περιεχόμενο που δημοσιεύεις βρίσκει απήχηση στους αναγνώστες σου και εάν αντιπροσωπεύει εσένα και τον τομέα σου. Για παράδειγμα, εάν είσαι δικηγόρος που ασχολείται με υποθέσεις σωματικών βλαβών, θα μπορούσες να συντάξεις ή να επιμεληθείς ένα άρθρο σχετικά με το τι να κάνεις εάν ήσουν θύμα αυτοκινητικού δυστυχήματος. Ακόμη καλύτερα, θα μπορούσες να δημοσιεύσεις ένα ενημερωτικό γράφημα (infographic), το οποίο είναι οπτικά πιο ενδιαφέρον από ένα απλό κείμενο.

Μόλις ξεκινήσεις το blog σου, πρέπει να ξεκινήσεις να μαζεύεις ηλεκτρονικές διευθύνσεις απ΄τους επισκέπτες σου και να προωθείς τη δουλειά σου μέσω των λογαρισμών σου στα social media. Θα μπορούσες επίσης να προωθήσεις προϊόντα ή υπηρεσίες επί πληρωμή χρησιμοποιώντας λογισμικό όπως το Quuupromote, για να προσελκύσεις το αναγνωστικό κοινό. Αντίθετα με αυτά που λένε οι γκουρού του online marketing, δεν υπάρχει σύντομος δρόμος για να επιτύχεις μεγάλη αναγνωσιμότητα. Η μόνη λύση για να γίνει το blog σου δημοφιλές είναι μέσω της επιμονής και του ποιοτικού περιεχομένου.

Τώρα που έχεις και το δικό σου blog, είσαι έτοιμος για το τρίτο βήμα;

Προώθησε τις υπηρεσίες σου

Έχεις ένα καινούριο blog με σύγχρονο, ποιοτικό περιεχόμενο. Είναι ώρα να δείξεις στον κόσμο ποιος είσαι (και να αρχίσεις να κερδίζεις πελατεία).

Με τη δημιουργία της ιστοσελίδας και του blog σου, έχεις κάνει το πρώτο βήμα προώθησης σου, δηλαδή έχεις φτιάξει μια εικόνα εμπορικής επωνυμίας. Τώρα χρειάζεται να ενσωματώσεις στην ιστοσελίδα σου σελίδες, οι οποίες θα οδηγούν τους πελάτες σου στον τελικό σου στόχο: τις υπηρεσίες σου.

Οι χρήστες πατούν στις σελίδες αυτές μόνο ως αντάλλαγμα για κάτι. Μπορείς να τους προσφέρεις μια δωρεάν πρώτη συνεδρία, έναν οδηγό ή κάτι άλλο σχετικά με τον τομέα σου ως αντάλλαγμα για την εγγραφή τους στον ηλεκτρονικό σου κατάλογο. Εάν τότε τους στέλνεις e-mails ανά τακτά χρονικά διαστήματα, θα σε έχουν στο νου τους όταν χρειαστούν δικηγόρο.

Δεύτερον, είναι μια καλή ιδέα να χρησιμοποιήσεις πληρωμένες διαφημίσεις για εύκολη επισκεψιμότητα. Εδώ σίγουρα θα σου χρειαστούν οι λεγόμενες σελίδες προορισμού. Όταν οι χρήστες δουν την διαφήμισή σου στα αποτελέσματα της αναζήτησής τους ή στα social media, τότε «κλικάρουν» επειδή τους αρέσει αυτό που προσφέρεις. Όταν πατάνε πάνω στη διαφήμιση, θέλουν να μεταφερθούν απευθείας στην προσφορά. Γι’αυτό οι διαφημίσεις σου πρέπει να ανακατευθύνουν τον αναγνώστη σε μια ανεξάρτητη σελίδα προορισμού, η οποία είναι φτιαγμένη μόνο για να παρουσιάζει αυτά που προσφέρεις.

Δες αυτό το παράδειγμα. Είναι μια σαφής, χωρίς πολλές λεπτομέρειες, σελίδα προορισμού, όπου εάν θες να εγγραφείς για μια δωρεάν εκτίμηση της υποθέσεώς σου, γράφεις λίγα στοιχεία σου και η εταιρεία θα επικοινωνήσει μαζί σου. Δεν υπάρχουν σύνδεσμοι που θα αποσπάσουν την προσοχή του αναγνώστη και εάν κάποιος χρειαστεί περαιτέρω πληροφορίες, μπορεί να δει το βίντεο πριν προχωρήσει στην εγγραφή. Απλή και κατανοητή.

Συνοψίζοντας

Εάν θες να γίνεις ένας επιτυχημένος αυτοαπασχολούμενος δικηγόρος, θα πρέπει να κάνεις τη δύσκολη δουλειά της προώθησης του εαυτού σου.

Ξεκίνα με τη δημιουργία μιας καλής ιστοσελίδας, η οποία αντιπροσωπεύει εσένα, τη δουλειά σου και τις υπηρεσίες που θα προσφέρεις. Πρέπει να μπορεί ο επισκέπτης να πλοηγείται εύκολα σε αυτήν και να δείχνει επαγγελματική.

Μετά πρέπει να ξεκινήσεις να γράφεις και να μαζεύεις υλικό για το blog σου. Το blog σου θα είναι μια μεγάλη πηγή επισκεπτών και θα σε βοηθήσει να μοιραστείς τις γνώσεις και την ειδικότητά σου με τον κόσμο.

Τέλος, πρέπει να φτιάξεις σελίδες προορισμού και να χρησιμοποιείς πληρωμένες διαφημίσεις για να προσελκύσεις καλούς πελάτες, οι οποίοι θα γίνουν η πηγή του εισοδήματός σου.

*H μετάφραση έγινε από την Ελπίδα Δαλιέτου, προπτυχιακή φοιτήτρια του Τμήματος Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας Κέρκυρας. (lawtechnologytoday.org)

Αναστασία Λιτζερίνου

Προπτυχιακή φοιτήτρια Τμήματος Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, που πιστεύει ότι η καλύτερη σειρά είναι το Stranger Things.