Του Terry Carter
Κάποιοι ειδικοί κρίνουν υπεύθυνη για τη νίκη του εκλεγμένου Προέδρου Donald Trump, μια όχι ευρέως γνωστή εταιρεία παροχής δεδομένων των ψηφοφόρων, με έδρα στο Λονδίνο. Η εταιρεία αυτή, χρησιμοποίησε στις τελευταίες πολιτικές του εκστρατείες έως και 5.000 δεδομένα για κάθε Αμερικανό ψηφοφόρο ώστε να ταυτοποιήσει εκατομμύρια από αυτούς που θα παρακινούνταν να τον ψηφίσουν.
Τα μαζικά δεδομένα αποτελούν πλέον, όπως θα έλεγε και ο Trump, μεγάλη κατηγορία. Ωστόσο, οι ανησυχίες για την ιδιωτική ζωή κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος.
Οι αναλυτές δεδομένων στην εταιρεία Cambridge Analytica, η οποία υποστηρίζει συντηρητικούς υποψήφιους, μπορούν να κάνουν τα μαγικά τους αποτελεσματικότερα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Τον Αύγουστο, η εκστρατεία του Trump πλήρωσε 250.000$ για τις υπηρεσίες τους, ενώ τον Σεπτέμβρη, ακόμη 5 εκατομμύρια δολάρια για να δώσουν μια ώθηση στις τελευταίες πολιτικές καμπάνιες.
Σε σύγκριση με την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου τα προσωπικά δεδομένα έχουν σημαντική προστασία απορρήτου, πολύ περισσότερες πληροφορίες για τους Αμερικανούς είναι διαθέσιμες προς αγορά από τους μεσίτες δεδομένων. Εταιρείες δηλαδή, που συλλέγουν πληροφορίες από δημόσια αρχεία, αναρτήσεις μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αναζητήσεις και αγορές στο διαδίκτυο και άλλα ίχνη από τη ζωή που ολοένα και πραγματοποιείται στο διαδίκτυο.
Οι μεσίτες επεξεργάζονται και κατηγοριοποιούν τα δεδομένα ή τα πουλάνε ακατέργαστα. Για παράδειγμα, θα μπορούσαν να δείξουν πως κάποιος επισκέφθηκε πρόσφατα έναν γιατρό, έψαξε στο ίντερνετ πληροφορίες για το διαβήτη και παρήγγειλε συνταγογραφούμενα φάρμακα από τον Καναδά. Ορισμένες επιχειρήσεις, ιδρύματα ή υπηρεσίες ίσως βρουν χρήσιμα αυτά τα στοιχεία.
ΚΟΒΟΝΤΑΣ ΤΗ ΡΟΗ
Αν και η νομοθεσία στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι περισσότερο ανεκτική όσον αφορά τη ροή των προσωπικών δεδομένων , ορισμένες αλλαγές βρίσκονται σε εξέλιξη. Τον Οκτώβριο, η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών ενέκρινε νέους ευρύτερους κανονισμούς προστασίας της ιδιωτικής ζωής για τους παρόχους ευρείας ζώνης, όπως οι εταιρείες AT&T, Comcast και Verizon. Οι πάροχοι αυτοί δεν θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν ή να μοιραστούν με τρίτους τα προσωπικά δεδομένα ενός ατόμου, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για εξατομικευμένη διαφήμιση, χωρίς άδεια. Ήταν στο χέρι του κάθε καταναλωτή να ζητήσει να μη γίνει αυτό.
Την ακόλουθη εβδομάδα, το Κέντρο για την Ιδιωτικής ζωή και την Τεχνολογία στο Πανεπιστήμιο και Νομικό Κέντρο του Georgetown εξέδωσε μια αναφορά για την ταχείας ανάπτυξης χρήση τεχνολογίας αναγνώρισης προσώπων από υπηρεσίες επιβολής του νόμου, σημειώνοντας παραπάνω από 117 εκατομμύρια Αμερικανούς (περίπου το μισό όλων των ενηλίκων), οι οποίοι βρίσκονται σε αυτές τις βάσεις δεδομένων. Αρκετά αστυνομικά τμήματα μεγάλων πόλεων χρησιμοποιούν ή ερευνούν το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσουν κάμερες παρακολούθησης με αναγνώριση προσώπων σε πραγματικό χρόνο.
Ο καθηγητής νομικής στο Πανεπιστήμιο του Μέριλαντ, Frank Pasquale, αναφέρει πως με την άνοδο των μηχανών αναζήτησης και των μεσιτών προσωπικών δεδομένων, αλλά και με την αξιολόγηση που παράγουν σε πραγματικό χρόνο, «τα γυαλιά προηγμένης τεχνολογίας όπως τα Snapchat Spectacles ή τα Google Glasses μπορούν να χρησιμοποιήσουν τεχνολογία αναγνώρισης προσώπων που θα υπολογίζουν στιγμιαία, για οποιονδήποτε συναντάτε, ποιο είναι το εισόδημα, ο σεξουαλικός προσανατολισμός, το πολιτικό κόμμα ή η πιστοληπτική σας ικανότητα.
Η νομοθεσία και η ανάλογη πολιτική δεν έχουν επεξεργαστεί ακόμα το ταχείας αναδυόμενο αντίκτυπο του μωσαϊκού των νέων τεχνολογιών. Έτσι, οι ευρείας ζώνης εταιρείες παραπονιούνται ότι οι νέοι κανονισμοί της ΟΕΕ τους τοποθετούν σε μειονέκτημα με τα likes του Facebook και του Google, τα οποία ρυθμίζονται από την Αμερικανική Επιτροπή Εμπορίου, όπως και οι μεσίτες δεδομένων.
Αυτή και άλλες νομικές διακρίσεις είναι πιθανό να διαπραγματευτούν περισσότερο στα ερχόμενα χρόνια, καθώς η ιδιωτική ζωή αγωνίζεται να προλάβει την τεχνολογία.
«Η προσαρμογή της νομοθεσίας μας στην προστασία της ιδιωτικής ζωής κάνει έναν αγώνα δρόμου με την τεχνολογία και, στην καλύτερη, με μικτά αποτελέσματα», δηλώνει ο Ronald Krotoszynski, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Νομικής Σχολής της Αλαμπάμα και συγγραφέας του βιβλίου Privacy Revisited: A Global Perspective on the Right to Be Left Alone.
Ο καθηγητής χρησιμοποιεί ως παράδειγμα μια υπόθεση του 2012, όπου το Αμερικανικό Ανώτατο Δικαστήριο στην απόφαση της Πολιτείας έναντι Τζόουνς είπε πως η αστυνομία πρέπει να έχει ένταλμα για να τοποθετήσει συσκευή εντοπισμού GPS σε αυτοκίνητο. Ωστόσο, με τις κάμερες ελέγχου της κυκλοφορίας και τα αναγνωστικά πινακίδων εγκατεστημένα σε αρκετά περιπολικά, είναι εύκολο να παραβλέψουν την Τέταρτη Τροπολογία για την προστασία της ιδιωτικής ζωής.
«Αν το Ανώτατο Δικαστήριο δεν επανεξετάσει τις αρχές για την ιδιωτική ζωή έχοντας υπόψη τις επιδράσεις της τεχνολογίας, απλούστατα δεν θα υφίσταται αυτή», δηλώνει ο Krotoszynski.
*μετάφραση από την Βαλεντίνα Κούμουλου, προπτυχιακή φοιτήτρια στο Τμήμα Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας Κέρκυρας (abajournal.com)