Ριζική αναθεώρηση του Συντάγματος προτείνει η ΝΔ ( +σχολιασμός)

Τη ριζική αναθεώρηση του Συντάγματος οδηγεί η πρόταση 21 σημείων που προωθεί η Νέα Δημοκρατία προς συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή του κόμματος.

->Ενίσχυση του ρυθμιστικού ρόλου του Προέδρου της Δημοκρατίας και την άμεση εκλογή του από τους Έλληνες πολίτες. Εντελώς ευκαιριακό.Αρκεί να μην πάμε σε εκλογές στο μέλλον για τον ΠτΔ, αντί να μην χρησιμοποιούμε την εκλογή συνεχώς σαν μέσο για να εκβιάσουμε εκλογές. Αλλά το καλύπτουν από τώρα.

->Ισχυρές εγγυήσεις για εξάντληση της διάρκειας της κοινοβουλευτικής περιόδου, για εξάντληση της τετραετίας (+10 έδρες) .Ένα σταθερό εκλογικό σύστημα που θα μπορεί να αλλάζει, μόνο με ισχυρές κοινοβουλευτικές πλειοψηφίες, από τα τρία πέμπτα της Βουλής (+20 έδρες) . Εντελώς ευκαιριακό.

->Θεσμοθέτηση συγκεκριμένου κυβερνητικού σχήματος και αντίστοιχου οργανογράμματος με απόφαση των 3/5 της Βουλής. Αν και λίγο γενικόλογο point αυτό είναι διάσπαση της αρχής της δεδηλωμένης; Με την έννοια ότι η κυβέρνηση δεν θα μπορεί να κινηθεί αν to 3/5 δεν ψηφίσει; Θα έχουμε απόλυτη πλειοψηφία, δεν θα έχουμε; Δεν δυσκολεύει έτσι ο σχηματισμός κυβέρνησης; Προωθείται κάπως ο θεσμός της συνεργασίας μέσα από αυτό;

->Ευέλικτη κυβέρνηση, μικρή, με θεσμοθέτηση τριών μόνιμων υπηρεσιακών υφυπουργών (Εξωτερικών, Άμυνας και επί του Προϋπολογισμού) με 5ετή θητεία.

->Κατάργηση των πολλών γενικών γραμματέων των υπουργείων, όπως είναι σήμερα, με αντίστοιχη αναβάθμιση του ρόλου των γενικών διευθυντών και θέσπιση ενός μόνο γενικού γραμματέα σε κάθε υπουργείο. Αυτό με την γραφειοκρατία και την απλοποίηση του κράτους κτλ  κτλ το λέμε εδώ και καμία 40αρία χρόνια. Είμαστε σίγουροι ότι μπορεί να γίνει μέσω του Συντάγματος;

->Αναθεώρηση της διάταξης που προσδιορίζει την ποινική ευθύνη των υπουργών και αναθεώρηση της διάταξης για την ασυλία των βουλευτών και αυτή θα περιορισθεί αποκλειστικά στα όρια της άσκησης των κοινοβουλευτικών καθηκόντων του κάθε βουλευτή. Επικοινωνιακό, δεν πιστεύω πως θα έχει πραγματική εφαρμογή.

->Ουσιαστικός εκδημοκρατισμός των πολιτικών κομμάτων, με αξιόπιστες εγγυήσεις διαφάνειας στα οικονομικά των κομμάτων. Αόριστο;

->Κατάργηση των βουλευτικών προνομίων που δεν έχουν σχέση με τα καθήκοντα του βουλευτή.  Επικοινωνιακό, δεν πιστεύω πως θα έχει πραγματική εφαρμογή.

->Ασυμβίβαστο του αξιώματος του υπουργού με εκείνο του βουλευτή, ώστε να πάψει η Βουλή να είναι προθάλαμος υποψήφιων υπουργών και θα γίνει Συνέλευση εκπροσώπων του λαού. Αναβάθμιση εξουσιών στην άσκηση του νομοθετικού τους έργου και του κοινοβουλευτικού τους ελέγχου. Αυτό δεν το καταλαβαίνω, και ήμουν αντίθετο από την αρχή. Γιατί θα πρέπει οι υπουργοί να είναι τεχνοκράτες αναγκαστικά; Δεν λέω πως δεν έχει γίνει κατάχρηση του θεσμού των Υπουργών, ωστόσο η κατάργηση της δυνατότητας των βουλευτών να γίνονται υπουργοί είναι υπερβολικό. Υπάρχουν και υπήρχαν αρκετοί βουλευτές αρκετά ικανοποιητικοί στη δουλειά τους. Ναι λίγοι, αλλά γιατί αυτοβούλως να περιορίζουμε τις επιλογές μας;

->Αναθεώρηση του άρθρου 90, ώστε να ενισχυθεί η ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης και να περιοριστεί η διακριτική ευχέρεια της Εκτελεστικής Εξουσίας ως προς την επιλογή της ηγεσίας της Δικαιοσύνης.

->Ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου. Nice touch, θα είναι όπως τα διοικητικά τώρα;

->Θέσπιση χρονικών ορίων ως προς τη θητεία του πρωθυπουργού.

->Θέσπιση χρονικών ορίων ως προς τις θητείες των περιφερειαρχών, των δημάρχων και των συνδικαλιστών. Στο Σύνταγμα; Πόσες σελίδες θα είναι;

->Μείωση του αριθμού των βουλευτών. Ούτε αυτό το καταλαβαίνω. Δεν έχει να κάνει με τον αριθμό των βουλευτών αλλά με την αποτελεσματικότητα τους. Αν οι βουλευτές έκαναν την δουλειά τους και πραγματικά έλυναν προβλήματα ( πράγμα για το οποίο δεν είναι εκπαιδευμένοι να κάνουν) δεν θα είχα πρόβλημα αν ήταν και 10.000. Μάλλον επικοινωνιακό.

->Ενίσχυση του ρόλου των βουλευτών, τόσο σε νομοθετικό όσο και σε ελεγκτικό επίπεδο. Οκ, μέσα, αν και αόριστο.

->Υποχρεωτική σύνταξη μελέτης σκοπιμότητας για τα μεγάλα δημόσια έργα και τις σημαντικές προμήθειες του Δημοσίου. Μήπως να πιάναμε και τα μεσαία; Τα μεγάλα δεν είναι και τόσο δύσκολο να ελεγχθούν, καθώς μόνο και μόνο η κοινή λογική μπορεί να τα διαπεράσει.

->Οριοθέτηση της δικαιοδοσίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί των δημόσιων συμβάσεων, ώστε να μη συγκρούεται με εκείνη του Συμβουλίου της Επικρατείας. Σας ενοχλούν οι αποφάσεις;

->Ίδρυση ειδικού τμήματος στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την γρήγορη εκδίκαση υποθέσεων μεγάλων δημόσιων συμβάσεων και ιδιωτικών επενδύσεων.

->Αναθεώρηση του άρθρου 16, για την ίδρυση και λειτουργία μη κρατικών και μη κερδοσκοπικών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Μέσα, να της καταργήσουμε, και να ξεκινήσουμε να επιδιώκουμε κρατικά τους σκοπούς μας!

->Αναθεώρηση των διατάξεων για τα δημοψηφίσματα, ώστε να προβλέπεται διενέργεια δημοψηφίσματος και με λαϊκή πρωτοβουλία. Ξεκάθαρα μέσα. Που είσασταν το 2000 με τις ταυτότητες; Σίγουρα το 60% του Κοινοβουλίου τότε ταυτίζεται με το τωρινό. Τι συνέβη; Δεν βόλευε τότε ε; 

->Κατοχύρωση του δικαιώματος της ελεύθερης διακίνησης όλων και της ανεμπόδιστης πρόσβασης στην εργασία τους. Ώστε να μην διαταράσσεται συνεχώς η κοινωνικοοικονομική ζωή από την αυθαιρεσία ατόμων ή μικρών ομάδων. Κατανοητό, θα πρέπει να περιμένω όμως να δω τι κριτήρια θα έχει. Τουλάχιστον  να δούμε πόσο V for Vendetta θα γίνουμε.

 Σε γενικές γραμμές δεν μπορώ να απορρίψω τελείως την πρόταση, ωστόσο δεν μπορεί κανείς παρά να δει πως το όλο ζήτημα πρόκειται για ένα ακόμα επικοινωνιακό παιχνίδι της κυβέρνησης, η οποία βρίσκεται στους τελευταίους μήνες ζωής της και προσπαθεί να κερδίσει την εύνοια των εκλογέων. Κλασσικό κόλπο, δεν φαίνεται να πιάνει για την ώρα. 

 

Σπύρος Σκιαδόπουλος

Πρώτα ανακάλυψα ότι θέλω να γίνω developer, μετά ανακάλυψα ότι θέλω να γίνω δημοσιογράφος, και μετά πολιτικός μηχανικός. Τελικά έγινα περίπου δικηγόρος. Τι συνέβη;