Συμβουλές για την ασφάλεια των δεδομένων καταναλωτών και επιχειρήσεων

*του Φοίβου Πετρόπουλου

Χωρίς αμφιβολία η ανάγκη να μένουμε σπίτι λόγω του covid-19 αυτή την περίοδο, έχει εκτινάξει στα ύψη την χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου καθιστώντας την πιο ασφαλή και συνάμμα εύκολη λύση για την αγορά κάθε είδους αγαθού, από λαχανικά μέχρι βιβλία, puzzle κ.α.

Η συγκεκριμένη συγκυρία παρουσιάζει ταυτόχρονα μια μεγάλη ευκαιρία για τις επιχειρήσεις που ήδη δραστηριοποιούνται ηλεκτρονικά και μια μεγάλη πρόκληση για αυτές που δε το κάνουν προκειμένου να ακολουθήσουν, καθώς φαίνεται η επιβίωσή τους να εξαρτάται από αυτό.

Υπό το φάσμα των ανωτέρω, ενδιαφέρον προκαλεί το γεγονός ότι ενώ οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν το 99% των Ευρωπαϊκών Επιχειρήσεων, 77% αυτών διατηρούν ιστότοπο στο ίντερνετ ενώ μόλις το 17% δραστηριοποιείται εμπορικά online. (Digital Economy and Society Index (DESI) 2019)

Από την πλευρά του καταναλωτή σχεδόν το ήμισυ των Ευρωπαίων ανησυχούν για την ασφάλεια των ηλεκτρονικών πληρωμών (Eurobarometer Europeans’ attitudes towards cyber security – Ιανουάριος 2020)

Έτσι η ολοένα αυξανόμενη ανάγκη των επιχειρήσεων να αναπτυχθούν ηλεκτρονικά σε συνάρτηση με την επιτακτική ανάγκη των καταναλωτών να προστατευθούν και να πραγματοποιήσουν αγορές από το σπίτι, καθιστά απαραίτητη την ανάγκη ενός μίνι οδηγού ώστε είτε από την πλευρά του καταναλωτή είτε από την πλευρά της επιχείρησης, το τέλος αυτής της προκλήσεως να έρθει γρήγορα, να μας βρει υγιείς και να βαδίζουμε προς την ανάκαμψη με γνώμονα την επιχειρηματική συνέχεια.

Συμβουλές για τους καταναλωτές:

  1. Ασφαλής Σύνδεση: Δίνετε πάντα δέουσα σημασία στην ασφάλεια κάθε ιστοτόπου από τον οποίο πραγματοποιείτε την αγορά σας, ψάχνοντας για το μικρό πράσινο λουκέτο στη γραμμή του περιηγητή (browser). Αυτό σημαίνει ότι συνθηματικά και κωδικοί πιστωτικών/χρεωστικών καρτών προστατεύονται.
  2. Προσοχή σε ψεύτικα emails και ιστοτόπους: Έχει παρατηρηθεί μεγάλη αύξηση στην καταχώρηση ονομάτων ιστοτόπων (domain names) τα οποία περιέχουν τη λέξη Corona. Κατά μεγάλη πιθανότητα, ο σκοπός είναι να χρησιμοποιηθούν από εγκληματίες για να διαπράξουν ηλεκτρονικές απάτες. Οπότε, είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί απέναντι σε κάθε email το οποίο μπορεί να μας ζητά για οποιοδήποτε ευφάνταστο λόγο, τα στοιχεία μας, στοιχεία της κάρτας μας ή να πατήσουμε σε κάποιο σύνδεσμο γιατί μπορεί να έχουμε κερδίσει οτιδήποτε.
  3. Απάτη: Ο πιο σίγουρος τρόπος να εξακριβώσετε εάν έχετε πέσει θύμα κάποιας απάτης είναι ελέγχετε τακτικά το ιστορικό των κινήσεων στον τραπεζικό λογαριασμό ή κάρτα σας. Σε περίπτωση μη εγκεκριμένης κίνησης ενημερώστε χωρίς καθυστέρηση την τράπεζάς σας. Μια καλή τακτική είναι να δημιουργήσετε εξουσιοδότηση πληρωμών διπλής βαθμίδας, όπως για παράδειγμα όταν για μια συναλλαγή δεν απαιτείται απλά ο κωδικός σας αλλά σας έρχεται sms στο κινητό με επιπλέον κωδικό.
  4. Ενημερωμένα συστήματα: Είτε πρόκειται για κινητό είτε για υπολογιστή, φροντίστε το λειτουργικό σύστημα και τα προγράμματα προστασίας του υπολογιστή (antivirus, antimalware) να είναι ενημερωμένα.
  5. Προστατέψτε τα δεδομένα σας : Επιδείξτε ιδιαίτερη φειδώ κάθε φορά που συναινείτε σε κάτι, σε τι ακριβώς συναινέσατε γνωρίζετε ? Μπορεί να φαίνεται βαρετό αλλά δώστε σημασία στην πολιτική απορρήτου του site που επισκέπτεστε, θα καταλάβετε πολλά για την αξιοπιστία του αλλά και για την τύχη που έχουν τα δεδομένα σας. Μη χρησιμοποιείται εύκολα συνθηματικά, εάν είναι δυνατό αλλάζετέ τα ανά τακτά χρονικά διαστήματα.

Συμβουλές για τις επιχειρήσεις

  1. Προστατέψτε τον ιστότοπό σας για τους πελάτες σας: Είναι ζωτικό το site σας να έχει την κατάλληλη ασφάλεια για να προστατέψει την επιχείρηση αλλά και τους πελάτες σας. Το 80%των καταναλωτών δε θα ξαναπροτιμήσουν μια επιχείρηση εαν αυτή χάσει τα δεδομένα τους. Χρησιμοποιήστε https συνδέσεις και εξακρίβωση 2 παραγόντων όπου είναι δυνατό. Ιδανικά δοκιμάστε την ασφάλεια του site σας και εξασφαλίστε κατάλληλη υποστήριξη για τους πελάτες σας.
  2. Παρακολουθήστε και προστατευθείτε από συμβάντα ασφαλείας: Συνιστάται να έχετε έτοιμη μια Πολιτική Επιχειρησιακής Συνέχειας έτοιμη και να έχετε λάβει μέτρα πρόληψης, ελέγχου και αντιμετώπισης σε περίπτωση συμβάντων ασφαλείας όπως απώλεια δεδομένων η παραβίαση δεδομένων.
  3. Εξασφαλίστε συμμόρφωση με τις απαιτήσεις προστασίας δεδομένων: Από τη στιγμή που επεξεργάζεστε προσωπικά δεδομένα πελατών, πρέπει να εξασφαλίσετε ότι η λόγω επεξεργασία είναι σύννομη με το εθνικό και ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο. Επισκεφθείτε το site της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα για περισσότερες πληροφορίες www.dpa.gr
  4. Προστατέψτε τις πληροφορίες: Οι πληροφορίες στην εποχή μας είναι χρυσός, συχνά μάλιστα λέγεται ότι τα δεδομένα είναι η τρίτη βιομηχανική επανάσταση. Σιγουρευτείτε ότι η ασφάλεια των πληροφοριών της επιχείρησής σας είναι επαρκής, συμπεριλαμβανομένων των λογισμικών και των μηχανημάτων που χρησιμοποιείτε για να αποθηκεύσετε, επεξεργαστείτε και μεταδώσετε αυτές τις πληροφορίες. Πρέπει να λάβετε κατάλληλα οργανωτικά και τεχνικά μέτρα προστασίας της πληροφορίας, ώστε να προστατέψετε όχι μόνο την πληροφορία per se αλλά και την φήμη της επιχείρησης.
  5. Αποθηκεύστε τα passwords των πελατών με ασφαλή τρόπο: Σε περίπτωση που οι πελάτες σας προκειμένου να αγοράσουν από εσάς πρέπει να δημιουργήσουν λογαριασμό σιγουρευτείτε ότι τα συνθηματικά τους φυλάσσονται με ασφαλή τρόπο. Σε περίπτωση επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων ειδικής κατηγορίας εάν είναι δυνατόν ανατρέξτε σε τεχνικές ανωνυμοποίησης ή κρυπτογράφησης των δεδομένων ή φροντίστε ώστε αυτά να μην είναι αναγνώσιμα.

Ο Φοίβος Πετρόπουλος είναι Δικηγόρος Κέρκυρας, Διαπιστευμένος Διαμεσολαβητής Ιταλίας και DPO (Glafkopis.eu)