Συνέντευξη με την κ.Α.Πατέλη, Επ.Καθηγήτρια του Ιονίου Πανεπιστημίου σχετικά με το Θερινό Σχολείο Ψηφιακές Τεχνολογίες & Καινοτομία στην Τουριστική Επιχειρηματικότητα

Σ.Σ. : Είμαστε από το Ανάλυσε το, και βρισκόμαστε με την κ. Αδαμαντία Πατέλη, Μόνιμη Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Πληροφορικής του Ιονίου Πανεπιστημίου Κέρκυρας προκειμένου να μιλήσουμε για το Θερινό Σχολείο «Ψηφιακές Τεχνολογίες και Καινοτομία στην Τουριστική Επιχειρηματικότητα» το οποίο θα διεξαχθεί στην Κέρκυρα από τις 6 έως τις 12 Ιουλίου 2017, και θα συνδιοργανωθεί από το Τμήμα Πληροφορικής του Ιονίου Πανεπιστημίου και το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Κ.Καθηγήτρια, καλησπέρα σας, ευχαριστούμε που είστε μαζί μας.

Α.Π : Καλησπέρα σας, ευχαριστώ για την πρόσκληση.

Ερώτηση : Τι ακριβώς είναι το θερινό σχολείο ««Ψηφιακές Τεχνολογίες και Καινοτομία στην Τουριστική Επιχειρηματικότητα»;

Απάντηση: Το Θερινό Σχολείο ENNOTOURISM 2017 είναι μια προσπάθεια να επιμορφώσουμε στελέχη και επαγγελματίες του τουριστικού κλάδου αναφορικά με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών για την ανάπτυξη της τουριστικής επιχειρηματικότητας. Η ιδέα προέκυψε ύστερα από σκέψεις που ήδη επεξεργαζόμασταν για κάποιο διάστημα και έπειτα από πολλαπλά αιτήματα της τοπικής επιχειρηματικής κοινότητας για εκπαίδευση αναφορικά με τη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών στον τομέα του τουρισμό. Η Κέρκυρα, ως εξέχων τουριστικός προορισμός, έρχεται αντιμέτωπη με τις αυξανόμενες προκλήσεις που τίθενται σε ευρωπαϊκό επίπεδο για ανάπτυξη νέων τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών από την μία, αλλά και για βελτίωση της απόδοσης των τουριστικών επιχειρήσεων από την άλλη, προκειμένου να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα και βιωσιμότητα αυτών σε περιόδους κρίσης. Αφουγκραζόμενοι, λοιπόν, τα αιτήματα της τοπικής κοινότητας αλλά και γενικότερα της Περιφέρειας των Ιονίων Νήσων, το Ιόνιο Πανεπιστήμιο ανέλαβε την πρωτοβουλία για να παρέχει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με την μορφή Θερινού Σχολείου, το οποίο θα στοχεύει στην επιμόρφωση δύο βασικά ομάδων στόχου: α) απόφοιτους, στελέχη και επιχειρηματίες του τουρισμού για το πώς να χρησιμοποιούν τις ψηφιακές τεχνολογίες, και β) αποφοίτους σχολών πληροφορικής καθώς και άλλων θετικών σχολών για το πώς να εφαρμόζουν τις ψηφιακές τεχνολογίες που γνωρίζουν σε έναν δυναμικά εξελισσόμενο κλάδο, όπως είναι αυτός του τουρισμού.

Ερώτηση: Ποιοι φορείς διοργανώνουν και στηρίζουν αυτή την πρωτοβουλία;

Απάντηση: Οι βασικοί φορείς που διοργανώνουν το Θερινό Σχολείο είναι δύο, το Τμήμα Πληροφορικής του Ιονίου Πανεπιστημίου και το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Διαθέτουμε συμπληρωματικά τις γνώσεις μας και την εμπειρία μας γύρω από τα εξεταζόμενα ζητήματα, το μεν Τμήμα της Πληροφορικής του Ιονίου Πανεπιστημίου στο κομμάτι της ανάπτυξης και εφαρμογής των Ψηφιακών Τεχνολογιών, το δε Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του ΟΠΑ περισσότερο σε θέματα διοίκησης της τεχνολογίας αλλά και ανάπτυξης καινοτόμου επιχειρηματικότητας από τουριστικούς οργανισμούς. Περαιτέρω, υπάρχουν πολλοί φορείς που ενδιαφέρονται και στηρίζουν ενεργά αυτή την προωτοβουλία, όπως είναι το Επιμελητήριο Κέρκυρας, η Ένωση Ξενοδόχων Κέρκυρας καθώς και οι χορηγοί επικοινωνίας μας, που είναι η skywalker.gr και το Star FM Κέρκυρας. 

Ερώτηση: Ποια είναι τα φετινά βασικότερα θέματα συζήτησης και σε ποιους απευθύνεται;

Απάντηση: To Θερινό Σχολείο παρέχει εκπαίδευση μέσω τριών διαφορετικών προσεγγίσεων. Αρχικά, περιλαμβάνει θεωρητικές διαλέξεις από εξέχοντες ακαδημαϊκούς της Ελλάδας και του εξωτερικού. Επιπλέον, οι συμμετέχοντες θα ενημερωθούν για καινοτόμες επιχειρηματικές πρακτικές βασιζόμενες σε ψηφιακές τεχνολογίες από επαγγελματίες του τουρισμού. Και τέλος, το θερινό σχολείο περιλαμβάνει εργαστήρια εξοικείωσης των συμμετεχόντων με ψηφιακές τεχνολογίες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη καινοτόμων τουριστικών εγχειρημάτων, όπως είναι το μάρκετινγκ προορισμού μέσω εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης, η χρήση εργαλείων εικονικών κόσμων τόσο για προβολή πριν την επίσκεψη όσο και για διεύρυνση της εμπειρίας κατά την επίσκεψη του τουρίστα, εφαρμογές σε κινητές συσκευές και εργαλεία ανάλυσης στοιχείων πελατών (analytics).

Ερώτηση: Πιστεύετε πως ένας τρόπος εξόδου από την κρίση αποτελεί η Ψηφιακή Επιχειρηματικότητα;

Απάντηση: Το θετικό με την ψηφιακή επιχειρηματικότητα είναι πως είναι εύκολο, γρήγορο και οικονομικό να μπει κάποιος στον κόσμο της. Δεν χρειάζονται γραφεία, βαρύς εξοπλισμός και μεγάλα ρίσκα. Ειδικά εάν πρόκειται για υπηρεσία είναι πιο εύκολο να βρεις τον πρώτο σου πελάτη στον ψηφιακό παρά στον ψηφιακό κόσμο. Επιπλέον, οι ψηφιακές επιχειρήσεις δεν έχουν όρια. Μπορεί η επιχείρηση σου τον ένα χρόνο να απευθύνεται στην τοπική κοινότητα, και τον άλλο χρόνο να αποφασίσει να στραφεί σε ξένες αγορές, χωρίς να χρειάζεται να ενοικιάσει νέους χώρους και να αυξήσει σημαντικά τουλάχιστον το κεφάλαιό της. Με λίγα λόγια, είναι πιο εύκολο για μια ψηφιακή επιχείρηση σε σχέση με μια φυσική επιχείρηση να είναι εξ αρχής ή να γίνει σε κάποια μετέπειτα φάση του βίου της εξωστρεφής. Αυτό εάν συνδυαστεί με τον τουρισμό, που από τη φύση του είναι εξωστρεφής δραστηριότητα, είναι εξαιρετικά ενθαρρυντικό.

Υπάρχει βέβαια και ένα σύνολο νέων προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι  ψηφιακές επιχειρήσεις, καθώς στόχος τους δεν είναι η απόκτηση αλλά πλέον η βέλτιστη εξυπηρέτηση και διατήρηση του πελάτη, που στην περίπτωση της τουριστικής επιχείρησης είναι ο τουρίστας. Ο τουρίστας δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως περισταστιακός πελάτης με τον οποίο η σχέση τελειώνει όταν ολοκληρώνεται η συναλλαγή (π.χ. αγορά τουριστικού πακέτου, κράτηση, κ.α.). Ο τουρίστας είναι μια δυναμική οντότητα, με τον οποίο η σχέση χτίζεται και διατηρείται πριν, κατά τη διάρκεια αλλά και μετά την επίσκεψη. Έτσι για παράδειγμα, ο τουρίστας θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα της προ-επιλογής (π.χ. ψηφιακή κράτηση), της ευελιξίας (π.χ. προσθήκη νέων στοιχείων στο επιλεγμένο πακέτο), της εξατομίκευσης (π.χ. προσαρμοσμένα στο προφίλ του τουριστικά πακέτα), αλλά και της ενεργούς συμμετοχής στην τουριστική εμπειρία που του προσφέρεται (π.χ. μέσα από κοινωνικά μέσα δικτύωσης και εικονικούς κόσμους). Προκειμένου να μπορεί ένας τουριστικός οργανισμός να προσφέρει αυτές τις δυνατότητες, θα πρέπει να στηριχθεί στις νέες ψηφιακές τεχνολογίες και τις εφαρμογές τους. Στην εποχή μου ζούμε, όλοι οι «ζωντανοί» οργανισμοί καλούνται να έχουν μια ψηφιακή εικόνα, η οποία να είναι ευθυγραμμισμένη με την φυσική τους εικόνα. Συνεπώς, όλες οι τουριστικές επιχειρήσεις οφείλουν να αναπτύσσουν, να συντηρούν και να εξελίσσουν την ψηφιακή τους εικόνα, με τον ίδιο ή κι ακόμα πιο ενισχυμένο ρυθμό με τον οποίο φροντίζουν, συντηρούν και αναβαθμίζουν τις κτιριακές τους υποδομές.

Ερώτηση: Να σημειώσουμε πως υπάρχει ακόμα προθεσμία υποβολής δηλώσεων συμμετοχής μέχρι τις 19/6. Πως γίνεται η επιλογή των συμμετεχόντων;

Απάντηση: Τα κριτήρια επιλογής των συμμετεχόντων προκύπτουν από τον προσδιορισμό των ομάδων στόχου που αναφέρθηκαν παραπάνω. Τα άτομα που θέλουμε να προσελκύσουμε είναι κυρίως στελέχη και επιχειρηματίες του τουριστικού κλάδου, αλλά και απόφοιτοι θετικών σχολών που έχουν γνώση από ψηφιακές τεχνολογίες και επιθυμούν να βρουν ένα νέο και οικονομικά ελπιδοφόρο πεδίο εφαρμογής των γνώσεων τους. Έτσι, πιστεύουμε πως θα επιτύχουμε να φέρουμε σε επαφή δύο συμπληρωματικές ομάδες ατόμων. Επιπλέον, απόφοιτοι τουριστικών αλλά και ανθρωπιστικών σχολών μπορούν να βρουν ενδιαφέρον να ωφεληθούν πολλαπλώς, αποκτώντας γνώση σε ένα νέο και πολλά υποσχόμενο πεδίο έρευνας και επιχειρηματικής ανάπτυξης. Να επισημάνουμε επιπλέον πως για να έρθει κάποιος στο Θερινό Σχολείο δεν χρειάζεται να έχει γνώσεις πληροφορικής. Αυτές τις παρέχουμε εμείς μέσα από τις διαλέξεις και κυρίως μέσα από τα εργαστήρια που προσφέρουμε, όπου έρχονται σε επαφή με ένα σύνολο χρήσιμων τεχνολογικών εργαλείων.

Σ.Σ. : Ευχαριστούμε πολύ  και πάλι για το χρόνο σας.

Α.Π. : Σας ευχαριστώ και εγώ.

Πληροφορίες σχετικά με το Θερινό σχολείο μπορείτε να βρείτε σε εμάς εδώ αλλά και στο στη σχετική ιστοσελίδα. 

Σπύρος Σκιαδόπουλος

Πρώτα ανακάλυψα ότι θέλω να γίνω developer, μετά ανακάλυψα ότι θέλω να γίνω δημοσιογράφος, και μετά πολιτικός μηχανικός. Τελικά έγινα περίπου δικηγόρος. Τι συνέβη;