Του David Leonhardt
Η εταιρεία δεν κρατά τις ίδιες της τις υποσχέσεις όσον αφορά την παραπληροφόρηση.
Μετά το ρόλο του Facebook στην εξάπλωση παραπληροφόρησης κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας του 2016, στελέχη της εταιρείας υποσχέθηκαν να βελτιώσουν την πολιτική της. Έθεσαν σε εφαρμογή πολιτικές που αποσκοπούν στη μείωση του αριθμού της πολιτικής παραπληροφόρησης στην πλατφόρμα.
Ωστόσο, δεν κάνουν πολύ καλή δουλειά στο να κρατάνε το λόγο τους.
Ο Judd Legum, συγγραφέας στο ενημερωτικό δελτίο “Popular Information”, έγραψε ότι «έχει εντοπίσει εκατοντάδες διαφημίσεις από την εκστρατεία Trump (για την επανεκλογή του 2020) που παραβίαζαν τις πολιτικές διαφημίσεων του Facebook. Το Facebook απέσυρε τις διαφημίσεις μόνο αφού τους το επεσήμανα.»
Πολλές από τις διαφημίσεις αναφέρουν τις προσωπικές ιδιότητες του ατόμου που τις βλέπει, όπως είναι το φύλο ή η φυλή. Το Facebook απαγόρευσε αυτή την προσέγγιση μετά την εκστρατεία του 2016 Trump, κατά την οποία χρησιμοποιήθηκαν δημογραφικές πληροφορίες σε μια προσπάθεια να κατασταλεί η προσέλευση Αφροαμερικανών στις κάλπες σε ταλαντευόμενες πολιτείες.
Ωστόσο, ο Legum αποκάλυψε κι άλλους υποστηρικτές του Trump να χρησιμοποιούν και πάλι βρώμικα κόλπα. Αυτή τη φορά, έβαλε την ίδια έκφραση στα στόματα δύο διαφορετικών Αφροαμερικανών ανδρών που απεικονίζονται σε διαφορετικές διαφημίσεις, ο ένας ηλικιωμένος και ο άλλος νέος: «Κύριε, πραγματικά με εμπνεύσατε και φέρατε πίσω την πίστη μου σε αυτό το μεγάλο έθνος. Από τα βάθη της καρδιάς μου, σας ευχαριστώ για όλη τη σκληρή δουλειά που κάνετε».
Διαδίδοντας μίσος
Άλλοι δημοσιογράφοι ανακάλυψαν επίσης ότι το Facebook δε σέβεται τις ίδιες του τις πολιτικές. «Το πιο προφανές ελάττωμα στο νέο σύστημα του Facebook είναι ότι χάνει τις διαφημίσεις που θα έπρεπε να κρατήσει», ανέφερε η ιστοσελίδα ProPublica. Ορισμένα παραδείγματα είναι μια διαφήμιση από το Δημοκρατικό Κόμμα της Ουάσινγκτον, η οποία δεν εμφανίστηκε πουθενά, επειδή ο αλγόριθμος του Facebook δεν την αναγνώρισε ως πολιτική διαφήμιση.
Επιπλέον, η Media Matters, μια ομάδα φιλελεύθερων παρατηρητών, έγραψε τα ακόλουθα προς απάντηση στις νέες αναφορές του Legum:
«Δεν είναι η πρώτη φορά που το Facebook απέτυχε να εντοπίσει παραβιάσεις της πολιτικής του από διαφημιζόμενους στην πλατφόρμα. Τον Σεπτέμβριο, η Media Matters βρήκε μια σειρά διαφημίσεων από ιστοσελίδες clickbait που υποστηρίζουν ιδεολογικά τη δεξιά, ανθρώπους που πιστεύουν σε θεωρίες συνωμοσίας και εξτρεμιστές που παραβίασαν τις πολιτικές του Facebook χρησιμοποιώντας ψευδές περιεχόμενο και πρακτικές διακρίσεων. Αυτές οι διαφημίσεις περιελάμβαναν αναρτήσεις του λευκού ρατσιστή Paul Nehlen που προωθούσε έναν άλλο λευκό ρατσιστή, αντι-μουσουλμανική προπαγάνδα, περιεχόμενο κατά της κοινότητας LGBT, αλλά και τις θεωρίες συνωμοσίας της 11/09, QAnon και Pizzagate».
Το κεντρικό πρόβλημα φαίνεται να είναι ότι το Facebook χρησιμοποιεί κατά κύριο λόγο έναν αλγόριθμο τεχνητής νοημοσύνης για τον έλεγχο διαφημίσεων, ο οποίος δεν είναι αποτελεσματικός.
Ίσως το χειρότερο πράγμα είναι ότι το Facebook κάνει ελάχιστα για να τιμωρήσει τις ομάδες που παραβιάζουν τους όρους του. Εάν παραβιάσει κανείς τους κανόνες, η εταιρεία πιθανότατα δε θα τον πιάσει, σύμφωνα με αυτά που αναφέρει ο Legum. Αλλά ακόμη κι αν τον πιάσει, απλώς θα κατεβάσει τη διαφήμισή του, μερικές φορές αφού το μεγαλύτερο μέρος του επιθυμητού κοινού την έχει ήδη δει.
Όπως έγραψε ο Legum «Ποιο είναι το νόημα της πολιτικής του Facebook, αν δεν επιβληθεί πριν τη δημοσίευση; Σήμερα, στην απίθανη περίπτωση που κάποιος γίνει αντιληπτός, η μόνη συνέπεια της παραβίασης των κανόνων είναι να διορθώσει το ζήτημα. Δεν υπάρχει κανένα κίνητρο να γίνουν σεβαστοί οι κανόνες εξ’αρχής».
«Το Facebook» πρόσθεσε, «πιάνεται στον ύπνο».
Σήμερα το Facebook είναι μια ισχυρή δύναμη στην κοινωνία και με αυτού του είδους δύναμη έρχεται και η ευθύνη. Η εταιρεία θα πρέπει προσπαθήσει περισσότερο.
*H μετάφραση έγινε από τη Βαλεντίνα Κουμούλου, προπτυχιακή φοιτήτρια του Τμήματος Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας Κέρκυρας. (nytimes.com)