Dawn of the Rise of the Beginning of the Start of the Planet of the Apes. Γιατί τόσο μεγάλος τίτλος; Όχι Planet of the Apes : Rise ; Σκέτο Planet of the Apes ; Καταλαβαίνω ότι πρέπει να διατηρήσουμε τη σύνδεση με το masterpiece του 1968, αλλά γιατί τέτοιος τίτλος; Κανείς από cast, τους extras, τον σκηνοθέτη, σεναριογράφο, παραγωγό, τυχαίους fans, παιδιά αυτών, πιθήκων που χρησιμοποιήθηκαν στην ταινία δεν έκατσε να πει : "Α, κοίτα τι μεγάλος τίτλος! Μήπως είναι λίγο γλωσσοδέτης; Μήπως να τον κόψουμε;".
Αυτό για εισαγωγή, η ταινία ήταν καταπληκτική, μπουμ.
Οπτικά εφέ. Δεν εννοώ τεράστιος κόσμος τύπου Avatar ή καταστροφή Μητρόπολης στο Man of Steel. Η ταινία ήταν καταπληκτική οπτικά χωρίς να έχει τόνους με CGI effects (computer generrated). Οι πίθηκοι ήταν CGI με τους ηθοποιούς να μιμούνται τις κινήσεις και τις εκφράσεις των πιθήκων. Απίστευτο. Το σημαντικό ήταν πως μπορούσα να τους ξεχωρίσω. Όχι μόνο γιατί είχαν διαφορετικά σημάδια από την μάχη-battle scars αλλά και λόγο της ιδιομορφίας του προσώπου τους. Η όψη των πιθήκων ήταν καταπληκτική, το τρίχωμα τους απόλυτα ρεαλιστικό ( έλειπαν τα πουλιά τους, που το κρίνουμε θετικό) ενώ οι εκφράσεις τους ήταν απολύτως πιστευτές. Τα πλατό στήνονταν με πρακτικά εφέ, όχι όπως σε άλλες ταινίες που είναι γεμάτες green screen (γκούχου γκούχου Zack Synder) .
Σενάριο. Ήδη η ταινία πήρε ένα ρίσκο από την αρχή αφού τα πρώτα 10 λεπτά της ταινίας ήταν σχετικά βουβά με τους πιθήκους απλά να κάνουν κινήσεις και να επικοινωνούν βασιζόμενοι μόνο στο βλέμμα, στις εκφράσεις και στις χειρονομίες του. Κάποιος μπορεί να βαρεθεί ή να γουστάρει . Πιστεύω πως το ρίσκο απέδωσε. Big time. Με κράτησε, με εισήγαγε στον κόσμο των πιθήκων όπως τον έχουν χτίσει μετά από 10 χρόνια ανεξαρτησίας. Και ήταν πρωτόγονο, εύκολο και..................βροχερό; Στην πρώτη σκηνή κυνηγούν κάτι κοπάδια με ελάφια και πιάνουν ένα. Ένα ρε μαλάκες; Ωστόσο κατευθείαν φαίνεται η δυναμική των χαρακτήρων Caesar-Koba-γιος του Caesar. Έχετε δει ποτέ το Zack Synder να κάνει κάτι τέτοιο; ΜΠΟΥΜ!!!
Γιατί θυμήθηκα πάλι το Synder?
Τέλος πάντων, η μάχη κατά το τέλος μεταξύ ανθρώπων και πιθήκων ήταν.....εντάξει πολύ καλή. Ναι αν το σκεφτόσουν λίγο παραπάνω θα φαινόταν λίγο γελοία, αλλά είχε ένα πίθηκο με 2 machine guns πάνω σε ένα άλογο!!!!!!!!!!!! AWESOME. Και μετά πάνω σε ένα τανκ. Σε ένα τανκ !!!! Πραγματικά αν ήταν στο χέρι μου θα τους έβαζα να καβαλάνε κατσίκες και τα machine guns θα ήταν κρεμασμένα στα πλάγια της κατσίκας και οι πίθηκοι θα κρατάνε lightsaber!!!!!.....χμ ίσως γιαυτό δεν θα μου δώσουν να σκηνοθετήσω καμία ταινία τους. (Θα έβαζα και τον Bane από το Batman&Robin ντυμένο πίθηκο όπως και εκεί, και να λέει "monkey work".)
“People/Apes Always Seek Strongest Branch” . Ήταν απίστευτο να παρακολουθείς την ταινία και να είναι μπορείς να συγκρίνεις ομοιότητας της ανθρώπινης συμπεριφοράς με την συμπεριφορά των πιθήκων. Σε πολλά σημεία αντικαθιστώντας την λέξη "Ape" με "Human" θα έβγαζε ακριβώς το ίδιο νόημα.
Character development/emotional depth/υψηλά νοήματα. Αντιρατσιστικό μήνυμα. Ιμπεριαλιστικό μήνυμα. Οικογένεια. Μαθήματα ηγεσίας. Αξία ανθρώπινης ζωής (περισσότερο από τους πίθηκους), νοσταλγία της παιδικής ηλικίας ( η σκηνή με το video όπου φαίνεται ο James Franco), μαθήματα αυτοθυσίας (από τον Gary Oldman). Και άλλα 100 νοήματα. Αν γράψω μια γραμμή για το καθένα το review θα βγει το 2016.
War has... already begun. Ape started war. And human... Human will not forgive. You must go... before fighting begins. I am sorry... my friend. Όταν άκουσα τον Caesar στην πρώτη ταινία να λέει για πρώτη φορά "ΝΟΟΟΟ" τρελάθηκα. Τρελάθηκα. Ακόμα το θυμάμαι και τρελαίνομαι. Η ταινία με είχε πείσει πως κάτι τέτοιο δεν είναι παράλογο αλλά θα χρειαζόταν λίγο ακόμα για να γίνει, και όταν έγινε χωρίς να το περιμένουμε ήταν απίστευτο. Πλέον βλέπεις τους πιθήκους να σχηματίζουν ολόκληρες προτάσεις, ακόμα και όταν μιλούν μεταξύ τους. Δεν μπορώ να πω ότι δεν δικαιολογείται, αφού όπως μας λέει η ταινία έχουν περάσει 10 χρόνια από την προηγούμενη, αλλά δεν παύει να νιώθω πως αφαιρείται λίγο το "μαγικό" όταν οι πίθηκοι μιλούν κατά τακτά χρονικά διαστήματα με προτάσεις και λέξεις.
ᕦ(ò_óˇ)ᕤ Human... work Human... work. (Πόλεμος κατά τύχη.) Αυτή ίσως να είναι η μόνη πραγματική μου ένσταση. Η ταινία είχε ένα απίστευτο ιμπεριαλιαστικό μήνυμα (ή έτσι νόμιζα). Κάθε είδος εφόσον βρεθεί σε μια θέση ισχύος ( αυτή τη στιγμή είναι ο άνθρωπος) θα δοκιμάσει να ελαχιστοποιήσει τις απειλές γύρω του με το να επιβληθεί στην αλυσίδα. Θα το κάνει από φόβο εξαφάνισης; Από απληστία (που δεν σημαίνει ότι άνθρωπος θα ήταν το μόνο είδος που εξελίχθηκε όπως εξελίχθηκε); Από ανάγκη επεκτατισμού; Δεν έχει σημασία τόσο καθώς όλα αυτά αποτελούν μια ευρύτερη σκέψη ενστίκτου τύπου "Πρέπει να ζήσω. Πρέπει να εξασφαλίσω τη ζωή μου." . Οι άνθρωποι φαινόταν αρκετά αποδυναμωμένοι, πράγμα που ρεαλιστικά θα μπορούσε να μας βοηθήσει να πιστέψουμε πως πράγματι οι πίθηκοι θα μπορούσαν να έχουν μια ελπίδα να κερδίσουν. Ο Koba ήταν μια προσπάθεια να εκθέσει τέτοιου είδους "επιχειρήματα" (ας τα πούμε έτσι) λέγοντας πχ "Δεν εμπιστεύομαι τους ανθρώπους" ή " Αν αφήσεις τους ανθρώπους να πάρουν το ηλεκτρικό ρεύμα θα γίνουν επικίνδυνοι". Η ταινία το ξεχνάει αυτό τελείως και επέμενε να κρατήσει ένα μήνυμα "ενωμένοι είμαστε δυνατότεροι" αλλά αυτό δεν θα έπρεπε να μείνει για επόμενη ταινία (όχι ότι είναι και πολύ ρεαλιστικό αλλά Hollywood είμαστε) ; Αφού κάνεις το "trash movie" δεν θα πρέπει να βγάλεις τα λίγο πιο ζωώδη ένστικτα; Δηλαδή μεταξύ μας εδώ οι άνθρωποι με λίγο διαφορετικές (αλλά και ίδιες) κουλτούρες δεν μπορούν να ζήσουν αρμονικά, τα ζώα όταν έχουν ευκαιρίες επεκτατισμού δεν ζούν αρμονικά, θα μπορούσαμε να ζούμε αρμονικά με ένα παραπλήσιο είδος ενώ βρισκόμαστε σε εμφανή πιο αδύναμη θέση, και οι μεν είναι απελπισμένο και οι δέ φοβούνται ; Και ο φόβος/απελπισία που αναφέρομαι δεν είναι καταστάσεις που δικαιολογούν το πόλεμο δηλαδή αν δεν υπήρχαν θα μπορούσαμε να ζήσουμε αρμονικά ακριβώς γιατί η φύση των ανθρώπων/ζώων/ειδών κλίνει στο σκοτάδι και τα είδη φοβούνται/απελπίζονται με βάση το παραπάνω επιχείρημα πως όλα τα είδη θέλουν να επεκταθούν είτε από φόβο/απληστία κτλ (αυτό το ονομάζω κυκλικό επιχείρημα, μπουμ. Δεν ξέρω μου άρεσε, δεθήκαμε και το κρατάω!!!! ) . Η ταινία δεν κάνει αυτό. Ξαφνικά ο πόλεμος ξεκινάει από μια παρεξήγηση χωρίς να φταίνε οι πίθηκοι. Μπορώ να το καταλάβω ( όχι δικαιολογήσω) με δύο επιχειρήματα : 1. Αφού είναι μια ταινία με κέντρο τα πιθήκια πρέπει να συμπαθούμε. Αν μας επιτιθόντουσαν έτσι μπαμ θα έσπευσαν ίσως κάποιοι να πάρουν το μέρος των ανθρώπων (not me !!!) γιατί όπως και να το κάνουμε έχουμε πιο πολύ επαφή με του ανθρώπους, και 2. Πάρα πολλοί πόλεμοι ξεκίνησαν με αφορμή ένα μικρότερο γεγονός-παρεξήγηση, ενώ υποκρύπτονταν άλλα αίτια από πίσω. Ειδικά το δεύτερο θα μπορούσε να σώσει το ιμπεριαλιστικό μήνυμα, αλλά δυστυχώς νομίζω πως η ταινία δεν το σκέφτηκε έτσι.
Με πήδηξε κυριολεκτικά αυτό. Μεγάλη ξενέρα.
Overall. Ένα καλό βήμα για την επόμενη ταινία που λογικά θα δούμε το ξύλο. Είναι το franchise από το οποίο προβλέπεις πως κάπως θα πάρεις υψηλά νοήματα και δράση ( ναι το ξέρω ότι ακούγεται ειρωνικά αλλά γενικά είναι πολύ καλές ταινίες). Οι κάγκουρες μπορούν να δουν πιθήκια να σφάζουν κόσμο και άλλοι μπορούν να δουν νοήματα τα οποία ξεκάθαρα είναι εκεί, όχι μόνο σε αυτή αλλά και στις προηγούμενες ταινίες, μέσα και από τις ομιλίες αλλά και τις κοινωνικοπολιτισμικές αλληλεπιδράσεις πιθήκων/ανθρώπων. Δεν ξέρω αν το Dawn ήταν καλύτερο από το Rise αλλά σίγουρα είχε πιο πολύ "monkey work", προετοίμαζε το apocalyptic tone των επόμενων sequel. Έβαλε βάσεις για το τελικό "take-over" του πλανήτη από τους πιθήκους.