Μερικά σχόλια στην συνέντευξη του κ Συρίγου στην Τηλεόραση του ΣΚΑΪ, όπως αυτή δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ”.

Διάβασα σήμερα στην Καθημερινή τα κάτωθι αποσπάσματα εκ της τηλεφωνικής  συνετεύξεως του κ Συρίγου στον τηλεοπτικό σταθμό του ΣΚΑΪ . Προτού σχολιάσω δε, τα αποσπάσματα αυτά ( αν και κατ’ ουσίαν δεν διαφωνώ ) θα τα παραπέμψω  διότι τούτο προστάζει η ευγένεια, αλλά και για την περίπτωση που το νόημα των λεγομένων του κ Συρίγου δεν έχει αποδοθεί σωστά απ’ τον συντάκτη του άρθρου στην εφημερίδα “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ” .

Αποσπάσματα :

“«Δίνει γλώσσα, δίνει υπηκοότητα και δυστυχώς με τη διπλωματική διακοίνωση που μας ήρθε προχθές ότι δίνει και λαό. Στη διπλωματική διακοίνωση αναφέρεται για πρώτη φορά ότι υπάρχει «Μακεδονικός» λαός. Ως τώρα εμείς ξέραμε ότι είχαμε υπογράψει ότι υπάρχει μια «μακεδονική» γλώσσα, μια «μακεδονική» υπηκοότητα, αποδεχθήκαμε την είσοδο των Σκοπίων στο ΝΑΤΟ και με τη διπλωματική διακοίνωση μας έρχεται και «μακεδονικός» λαός. Έχουμε μια πλημμυρίδα λέξεων «μακεδονικών» να μπαίνουν μέσα στο σπίτι μας με τη συμφωνία των Πρεσπών», σημείωσε ο καθηγητής κ. Συρίγος.  ……..”

“....Παράλληλα ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων συμπλήρωσε: «Επειδή η κυβέρνηση πηγαίνει με μεγάλη ταχύτητα για την κύρωση της Συμφωνίας αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Η διπλωματική διακοίνωση έχει δύο προβλήματα. Το ένα το ανέφερα. Αναφέρεται μέσα ρητώς σε «μακεδονικό» λαό. Κάτι που δεν έχουμε πει ποτέ εμείς. Προσπαθεί να μας δεσμεύσει με αυτό. Το δεύτερο και πιο σημαντικό. Μας έχουν στείλει τις τροποποιήσεις χωρίς να μας στέλνουν το τελικό κείμενο των τροποποιήσεων. Πώς μπαίνουν αυτές μέσα στο κείμενο. Αυτό είναι εξαιρετικά ύποπτο. Δεν μπορείς να καλείς τους βουλευτές να ψηφίσουν ένα κείμενο που βασίζεται στο ότι εκεί θα αλλάξουμε αυτά αλλά το τελικό κείμενο πως θα είναι δεν το ξέρουμε».

«Άν κυρώσουμε τη συμφωνία τελειώνει το παιχνίδι», προειδοποίησε, τέλος ο καθηγητής.”

Σχόλια :

Θα ήθελα να εκφράσω την απόλυτη συμφωνία μου με τον κ Συρίγο. Στο κάτω κάτω τούτος είναι πολύ πιο αρμόδιος να μιλήσει από εμένα σ’ αυτό το θέμα. Όμως απ’ την ώρα που απ’ το 2008 και μετά η εθνική γραμμή έγινε σύνθετη ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό, θα ήτο πολύ δύσκολο ο προσδιορισμός της ιθαγένειας, με την νομική έννοια του όρου όπως και οι γείτονες διευκρινίζουν, αλλά και της γλώσσας, καθώς και της αναφοράς του λαού να μην έχουν το συνθετικό “Μακεδονία”, μέσα τους.  Το όλο θέμα χάθηκε την ώρα που η εθνική μας γραμμή το 2008 μετεβλήθη σε σύνθετη ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό. Σ’ αυτό που τώρα πρέπει να εστιάσουμε ( γιατί απλά ο,τι έγινε έγινε και ιδίως στα διεθνή δεν ξεγίνεται )  είναι η επίτευξη δηλώσεως από την γείτονα ότι ο όρος “Μακεδονία” εδόθη εθιμικά σ’ αυτούς απ’ τις αρχές του 20 αιώνα κατά πρώτον, κατά δεύτερον, στην ίδια δήλωση, ότι ο σύνθετος όρος “Μακεδονία” χρησιμοποιείται από την γείτονα χώρα γιατί ακριβώς είναι ένα πολυεθνικό κράτος από Σλάβους, Αλβανούς, Βούλγαρους κ.α. και τρίτον να γίνει μια πρόσκληση στην γείτονα, ώστε η ονομασία της γλώσσας, της ιθαγένειας και του λαού να εναρμονιστούν με την επίσημη και συνταγματικά πλέον ονομασία της, δηλαδή Βορειομακεδονική γλώσσα και Ιθαγένεια ( με την νομική έννοια του όρου όπως και οι ίδιοι διευκρινίζουν ) και Βορειομακεδονικός λαός. Καλό δε, είναι να γίνει τέταρτον και μια διακοίνωση εκ της ελληνική Κυβερνήσεως με την οποία θα καλείται ο κ Ζάεφ και η κυβέρνησή του να μην χρησιμοποιεί τον όρο “Μακεδονικός”, αλλά “Βορειομακεδονικός” λαός, ώστε να δείξει και ο ίδιος πως σέβεται την Ελλάδα. Στο κάτω κάτω αυτή είναι πλέον η συνταγματική ονομασία του κράτους του.

Επίλογος :

Όπως και η πλειονότητα των Ελλήνων δεν επιθυμώ την σύνθετη ονομασία με τον όρο Μακεδονία για την γείτονα χώρα. Όμως λόγω της προχειρότητας στην άσκηση της εξωτερικής πολιτικής εκ της Χώρας μας δυστυχώς ήρθε προ τετελεσμένων ο ελληνικός λαός, αφού οι Έλληνες πολιτικοί δυστυχώς σ’ αυτό το θέμα διαχρονικά δεν σεβάστηκαν την γνώμη του ελληνικού λαού. Να διευκρινίσω δε, και προς αποφυγή παρεξηγήσεων πως ο σεβασμός της γνώμης κάποιου δεν σημαίνει ταύτιση με την γνώμη αυτού, αλλά  επεξήγηση της άποψης που υιοθετεί αυτός, που την γνώμη του άλλου καλείται να σεβαστεί, στον άλλον. Οι Έλληνες πολιτικοί απ’ την ώρα που δεν είχαν (όσοι δεν είχαν) την ίδια γνώμη με τον ελληνικό λαό όφειλαν να εξηγήσουν σε όλους εμάς την άποψή τους και να κουβεντιάσουν μαζί μας. Μπορεί και να τους είχαμε βοηθήσει να κάμψουν τις όποιες δυσκολίες αντιμετώπιζαν και τις οποίες αγνοούμε.

Ευάγγελος Κ. Νασίου

Δικηγόρος Αθηνών - Διαμεσολαβητής