Σύμβουλος του Δικαστηρίου της ΕΕ: Δεν απαιτείται ειδοποίηση για την απαγόρευση και τιμωρία της «παράνομης δραστηριότητας μεταφοράς»

 

Της Akira Tomlinson

Ο Γενικός Εισαγγελέας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, Maciej Szpunar, δήλωσε ότι τα κράτη μέλη της ΕΕ έχουν το δικαίωμα να «απαγορεύσουν και να τιμωρήσουν την παράνομη δραστηριότητα μεταφοράς, όπως αυτή της UberPop, χωρίς να υποχρεούνται να αναγγέλλουν εκ των προτέρων το σχέδιο νόμου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή». Η Uber France ισχυρίζεται ότι ο γαλλικός νόμος «αποτελεί έναν τεχνικό κανονισμό, ο οποίος αφορά άμεσα την υπηρεσία της κοινωνίας των πληροφοριών με την έννοια της οδηγίας, σύμφωνα με τα τεχνικά πρότυπα και τους κανονισμούς», ζητώντας από τα μέλη της ΕΕ να κοινοποιούν στην Επιτροπή κάθε σχέδιο νόμου ή κανονισμό που τοποθετεί τους τεχνικούς κανονισμούς σε αυτό το είδος υπηρεσιών. Η Uber France υποστηρίζει ακόμη, ότι δεν είναι δυνατόν να διωχθεί, καθώς οι γαλλικές αρχές δεν προέβησαν σε τέτοιου είδους προειδοποίηση. Ο Szpunar διαφώνησε, δηλώνοντας σε μη δεσμευτική άποψη ότι υπηρεσίες όπως η UberPop, η οποία παρέχει υπηρεσία μεταφοράς μέσω μη επαγγελματιών ιδιωτικών οδηγών που χρησιμοποιούν δικά τους οχήματα, μπορούν να απαγορευθούν και να τιμωρηθούν από τα κράτη μέλη χωρίς να ενημερώσουν την Επιτροπή για το σχέδιο νόμου, επειδή η UberPop δεν αποτελεί υπηρεσία της κοινωνίας των πληροφοριών. Πρόσθεσε επίσης, ότι ακόμη κι αν η UberPop θεωρηθεί υπηρεσία της κοινωνίας των πληροφοριών:

Η απαγόρευση και η τιμωρία της δραστηριότητας ενός μεσολαβούντος προσώπου, όπως η Uber, στην παράνομη δραστηριότητα μεταφοράς δεν αποτελεί «τεχνικό κανονισμό» με την έννοια της οδηγίας, με αποτέλεσμα η αναγγελία του νομοσχεδίου στην Επιτροπή να μην είναι αναγκαία ούτε σε αυτή την περίπτωση ... εάν κάθε εθνική διάταξη που απαγόρευε ή τιμωρούσε τη διαμεσολάβηση σε παράνομες δραστηριότητες έπρεπε να θεωρείται τεχνικός κανονισμός, καθώς πιθανότατα γίνεται με ηλεκτρονικά μέσα, ένας μεγάλος αριθμός εσωτερικών ρυθμίσεων  στα κράτη μέλη θα έπρεπε να δηλώνεται ως τεχνικοί κανονισμοί. Αυτό θα οδηγούσε σε αδικαιολόγητη επέκταση της υποχρέωσης της ειδοποίησης ...

Η απόφαση του Γενικού Εισαγγελέα δεν είναι δεσμευτική του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο θα αποφανθεί οριστικά για την υπόθεση αργότερα μέσα στο χρόνο αυτό.

Αυτά είναι τα νεότερα σχετικά με τα νομικά προβλήματα της Uber παγκοσμίως. Το Μάιο, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης εξέδωσε μια μη δεσμευτική γνώμη δηλώνοντας ότι η Uber είναι μια εταιρεία μεταφοράς που υπόκειται σε όλους τους τοπικούς κανόνες, κανονισμούς και πρόστιμα των δικαιοδοσιών όπου εισέρχονται, όπως και άλλες υπηρεσίες ταξί. Τέσσερις ημέρες αργότερα, το Επαρχιακό Δικαστήριο των ΗΠΑ για τη Βόρεια Επαρχία της Καλιφόρνια έδωσε εντολή σ' έναν μηχανικό της Uber, ο οποίος φέρεται να έκλεψε πληροφορίες από την εταιρεία που ασχολείται με τεχνολογία αυτόματης οδήγησης Waymo, προτού γίνει εργαζόμενος στην Uber, να απομακρυνθεί από το τμήμα της αυτόματης οδήγησης της εταιρείας. Νωρίτερα τον ίδιο μήνα, το Υπουργείο Δικαιοσύνης (ΥΔ) ανακοίνωσε ότι είχε ξεκινήσει μια εγκληματολογική έρευνα στην εταιρεία όσον αφορά τη χρήση ενός εργαλείου λογισμικού που βοηθούσε τους οδηγούς να αποφύγουν τους τοπικούς ρυθμιστές μεταφορών. Τον Ιανουάριο, η Αμερικανική Επιτροπή Εμπορίου (ΑΕΕ) ανακοίνωσε ότι η Uber Technologies συμφώνησε να πληρώσει 20 εκατομμύρια δολάρια ώστε να προβεί σε διακανονισμό πως η εταιρεία είχε εμπλακεί σε παραπλανητικές τακτικές για την πρόσληψη νέων οδηγών. Τον Δεκέμβριο, η Uber δέχθηκε καταγγελία στη Δανία ότι παρείχε βοήθεια στους οδηγούς να παραβιάσουν νόμους που αφορούν τα ταξί.

*H μετάφραση έγινε από τη Βαλεντίνα Κουμούλου, προπτυχιακή φοιτήτρια στο Τμήμα Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας Κέρκυρας. (jurist.org)

Αναστασία Λιτζερίνου

Προπτυχιακή φοιτήτρια Τμήματος Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, που πιστεύει ότι η καλύτερη σειρά είναι το Stranger Things.