Τέσσερις απαντήσεις σε ψευδοεπιχειρήματα για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια
- Γιατί να χάσουμε κάποιον που θα πάει στο εξωτερικό και να μείνει εδώ;
Εκείνοι που σπουδάζουν στο εξωτερικό κατά κόρον φεύγουν σε καταξιωμένα πανεπιστήμια. Τα πανεπιστήμια του εξωτερικού που ενδιαφέρονται να ιδρύσουν παραρτήματα στην Ελλάδα δεν είναι τα πανεπιστήμια που επιθυμούν οι υποψήφιοι φοιτητές εδώ. Ακόμα και τα πανεπιστήμια που πάνε εξ ανάγκης, εκείνοι που δεν κατάφεραν να περάσουν εδώ, ούτε εκείνα θα ιδρύσουν παραρτήματα εδώ. Τα Ελληνικά πανεπιστήμια είναι ΉΔΗ πιο ψηλά στην διεθνή ανταγωνιστική κατάταξη των πανεπιστημίων από τα παραρτήματα. Πρώτο μεταξύ των Ελληνικών ΑΕΙ είναι το ΕΚΠΑ (247ο στον κόσμο). Ακολουθούν το ΑΠΘ (262ο στον κόσμο), το ΕΜΠ (423ο αντίστοιχα), το Παν/μιο Πάτρας (569ο) και το Παν/μιο Κρήτης (688ο). Το καλύτερο ιδιωτικό κολέγιο στην Ελλάδα το American College of Greece (Deree) αυτή τη στιγμή βρίσκεται 2.714 θέσεις χαμηλότερα από το καλύτερο δημόσιο ΑΕΙ (ΕΚΠΑ). Τα δε παραρτήματα πανεπιστημίων πιο χαμηλά. Προσοχή. Ο Υπουργός, είτε δεν έχει καταλάβει είτε σκοπίμως αγνοεί, μας λέει ο ίδιος ότι δεν θα έρθει στην Ελλάδα το Harvard. Θα έρθει το Παράρτημα του West Coast College (τυχαίο όνομα, μην προσβάλλω), το οποίο είναι πολύ πιο χαμηλά στην παγκόσμια κατάταξη.
Άρα δεν θα χάσουμε κανέναν. Ακόμα περισσότερο, θα πέσει και υπάρχον ακαδημαϊκό επίπεδο. Άρα θα πέσει και το επίπεδο της αγοράς εργασίας.
- Το δημόσιο πανεπιστήμιο είναι παρωχημένο και παλαιό. Ο ιδιωτικός τομέας είναι το μέλλον.
Τα δημόσια πανεπιστήμια της Ελλάδας είναι εξαιρετικά, πολύ πιο ψηλά στην διεθνή κατάταξη. Το δημόσιο πανεπιστήμιο το σαμποτάρει συστηματικά η κυβέρνηση, και παρόλα αυτά τα πάει καλά. Η κυβέρνηση μειώνει ή διατηρεί χαμηλά την χρηματοδότηση. Οι φοιτητές πληθαίνουν, οι υποδομές είναι υποχρηματοδοτημένες, υπάρχει υποστελέχωση. Είμαστε ουραγοί στην χρηματοδότηση των δημόσιων πανεπιστημίων. Και παρόλα αυτά, τα πάμε καλά. 128 εκατομύρια ευρώ, θα κατανεμηθούν φέτος στα 24 ΑΕΙ της χώρας, ως τακτική επιχορήγηση για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών.
Το Πανεπιστήμιο Κρήτης, το οποίο αναφέρει από δικά του στοιχεία πως η κρατική χρηματοδότηση για λειτουργικούς και εκπαιδευτικούς σκοπούς έχει περικοπεί κατά 58,62% σε σχέση με το 2009, τα μέλη ΔΕΠ έχουν μειωθεί κατά 8,76%, οι άλλες κατηγορίες προσωπικού (ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ, ΕΕΠ, διοικητικοί υπάλληλοι) κατά 22,71%, ενώ την ίδια περίοδο ο αριθμός των εγγεγραμμένων φοιτητών αυξήθηκε κατά 39,78%.
Στήριξη θέλει το δημόσιο πανεπιστήμιο. Αυτό είναι το μέλλον.
- Το Σύνταγμα δεν το απαγορεύει. Ή τέλος πάντων το Σύνταγμα χωρεί ερμηνεία.
Από την μια έχουμε τον κ.Βενιζέλο και άλλους 2-3 πρόθυμους, και από την άλλη την κοινή λογική, την γραμματειακή ερμηνεία, το Σύνταγμα και όλους τους υπόλοιπους. Το Σύνταγμα λέει « H σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται.» Το ρήμα απαγορεύω δεν είναι κατανοητό; Κάποιες έννοιες είναι συγκεκριμένες. Δεν μπορούμε να λέμε «ουρανός» και να εννοούμε «τραπέζι». Πως τίθεται θέμα ερμηνείας; Ας φέρει αναθεώρηση του Συντάγματος η κυβέρνηση, να κάνουμε ξανά συζήτηση από την βάση ξανά. Το θέμα είναι ότι, επειδή νιώθει η κυβέρνηση ότι μπορεί να το περάσει, αποφασίζει απλά να το κάνει. Παραβιάζει με αυτό τον τρόπο αναίσχυντα το Σύνταγμα και παρανομεί.
Θα σας πω τι λέει η Ευρώπη ->
"Κατά το Σύνταγμα της Ελλάδας, η Ανώτατη Εκπαίδευση είναι δημόσια, παρέχεται αποκλειστικά από το κράτος και είναι δωρεάν."
- Είναι επιταγή της αγοράς. Είμαστε πίσω. Γίνεται αλλού.
Καταρχάς δεν γίνεται αλλού έτσι. Δεν υποχρηματοδοτούνται ΠΟΥΘΕΝΑ ΑΛΛΟΥ έτσι τα δημόσια πανεπιστήμια. Τα πανεπιστήμια όμως δεν έχουν σκοπό την αγορά. Η παιδεία δεν είναι μόνο προθάλαμος της αγοράς εργασίας. Δεν τους ενδιαφέρει αν θα κοπείς στο μάθημα δυο ή τρεις φορές, ούτε θα χαμηλώσουν την μπάρα για να περάσεις. Σε προετοιμάζουν με γνώμονα τη γνώση, όχι μόνο με γνώμονα την αγορά εργασίας και τι ζητά η αγορά εργασίας. Τους ενδιαφέρει να μάθεις.
Η κοινωνία δεν θέλει άλλη μια δικαιολογία για να εγκαταλειφθούν οι δημόσιες δομές, δεν θέλει τον ευτελισμό της δημόσιας παιδείας, θέλει παιδεία χωρίς να χρειάζεται να περνάει μέσα από το σωλήνα του κέρδους.
Σήμερα η γνώση και η κριτική σκέψη είναι ζωτικής σημασίας. Το δημόσιο πανεπιστήμιο είναι πραγματικά ένα σωσίβιο πολιτισμού.