Μηδενικά επιτόκια, υψηλά τραπεζικά έξοδα

Παρά την συνεχόμενη αναβάθμιση της αξιοπιστίας του τραπεζικού συστήματος, όλο και περισσότερες είναι οι σύνθετες προθεσμιακές καταθέσεις , τα χρηματοοικονομικά προϊόντα και τα επενδυτικά προϊόντα, τα οποία μπορεί να αφορούν και μικρά ποσά, προκειμένου να αποφευχθεί η πιθανότητα πραγματικής απόδοσης επιτοκίου και «κέδρους προς τους καταναλωτές» από τα πιστωτικά ιδρύματα. Παράλληλα οι χρεώσεις, ειδικά οι υπόγειες καλά κρατούν και δεν πρόκειται να υποχωρήσουν.

Ο καθοδικός κύκλος των επιτοκίων και οι υπερβολικές χρεώσεις των τραπεζών δημιουργούν τεράστια πρακτικά και οικονομικά προβλήματα, ενώ πλήττουν κυρίως τους χαμηλόμισθους, τους χαμηλοσυνταξιούχους και γενικά τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού που δεν είναι εξοικειωμένοι με τη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας.
Οι χρεώσεις που επιβάλλονται στους πολίτες για μία απλή ηλεκτρονική πληρωμή, μια πληρωμή τιμολογίου, για μία μεταφορά εμβάσματος αλλά και μόνο για την διατήρηση ενός βασικού λογαριασμού ταμιευτηρίου είναι εξωφρενικά υψηλές.

Ειδικά μάλιστα όταν εμφανίζονται εξ απήνης και χωρίς προειδοποίηση.

Πάντα εκ πλευράς της Τράπεζας υπάρχει υποχρέωση ελάχιστης (κατάλληλης) πληροφόρησης και ελάχιστης έρευνας σχετικά με τις ατομικές δεξιότητες του καταναλωτή, ώστε σε ένα σημείο να είναι δυνατή η παροχή κατάλληλων πληροφοριών και επιπλέον η παροχή επαρκών γενικών πληροφοριών.

Οι υποχρεώσεις διαφώτισης, ενημέρωσης και συμβουλής διέπουν όλο το φάσμα της συναλλακτικής σχέσης μεταξύ πελάτη και τράπεζας, ειδικά όταν υπάρχει ανισότητα μεταξύ του υπόχρεου προς ενημέρωση και του προσώπου εκείνου που δεν διαθέτει τις απαιτούμενες εξειδικευμένες γνώσεις ή πάντως όταν μπορεί να διαπιστωθεί ότι η υφίσταται σχετική ανάγκη ενημέρωσης. Σε κάθε περίπτωση, η έκταση των ως άνω υποχρεώσεων (ενημέρωσης και διαφώτισης) προσδιορίζεται από την ανάγκη προστασίας του συγκεκριμένου πελάτη, λαμβάνοντας υπόψη τόσο το βαθμό γνώσεων του όσο και τους αντικειμενικούς κινδύνους της συναλλαγής. Με λίγα λόγια πάντα υπάρχει υποχρέωση, από την Τράπεζα τουλάχιστον να σας ενημερώσει εάν θα ξεκινήσει να χρεώνει το βασικό λογαριασμό ταμιευτηρίου σας με δύο ευρώ το μήνα (κάτι που συμβαίνει στον γράφοντα για να πει και το παράπονο του) αλλιώς θα είναι υπόλογη.

Οι εποπτικές αρμοδιότητες και κινήσεις της Κεντρικής Τράπεζας καθώς και η εφαρμογή του τραπεζικού κανονισμού ΕΕ/2015/751 είναι πλημμελής, με αποτέλεσμα να καλλιεργείται ηθελημένα ένα περιβάλλον χαμηλών επιτοκίων και των υψηλών χρεώσεων χωρίς προηγούμενη ενημέρωση, ώστε να περιορίζεται το περιθώριο επιλογής και ελευθερίας για τους καταναλωτές.

Σπύρος Σκιαδόπουλος

Πρώτα ανακάλυψα ότι θέλω να γίνω developer, μετά ανακάλυψα ότι θέλω να γίνω δημοσιογράφος, και μετά πολιτικός μηχανικός. Τελικά έγινα περίπου δικηγόρος. Τι συνέβη;