Συνέντευξη με τον Λευτέρη Αθανασόπουλο, ιδρυτικό μέλος του κέντρου νομικής κατάρτισης «ΝΟΜΟΠΟΛΙΣ»

Σ : Ο δικηγόρος Λευτέρης Αθανασόπουλος, ένας εκ των ιδρυτών - διδασκόντων του κέντρου νομικής κατάρτισης «ΝΟΜΟΠΟΛΙΣ», μας απαντά σε μερικές ερωτήσεις που αφορούν τη νέα αυτή πρωτοβουλία του και γενικότερα την προετοιμασία για νομικούς διαγωνισμούς. Καλησπέρα, Λευτέρη.

Λ.Α. : Καλησπέρα.

Ερώτηση : Μιλήστε μας για το νέο σας εγχείρημα, το κέντρο νομικής κατάρτισης «Νομόπολις» και πείτε μας τι σας ώθησε στην κίνηση αυτή.

Λ.Α.: Κατ’ αρχάς, σας ευχαριστώ για την συνέντευξη αυτή και σας συγχαίρω για την πολύ ενδιαφέρουσα και ενημερωμένη ιστοσελίδα σας.

Το Νομόπολις δημιουργήθηκε επειδή το υπαγόρευσαν οι συνθήκες. Η επιβίωση στη δικηγορία έχει καταστεί πλέον εξαιρετικά δύσκολη, οι απόφοιτοι νομικών σχολών εσωτερικού και εξωτερικού περισσότεροι από ποτέ και συνεπώς πολλοί για βιοποριστικούς λόγους και μόνο επιλέγουν άλλους δρόμους, όπως το δικαστικό σώμα, το ΝΣΚ, τους συμβολαιογραφικό σώμα. Έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των συμμετεχόντων στις εξετάσεις της Εθνικής Σχολής Δικαστών, ενώ παράλληλα οι νομικές σχολές αύξησαν τις θέσεις των εισαγομένων με κατατακτήριες. Η πλειοψηφία των συμμετεχόντων στις κατατακτήριες παρακολουθεί φροντιστηριακά μαθήματα. Με τον βασικό μου συνεργάτη μου, Κωστή Δεδελετάκη που τυχαίνει να έχουμε ασχοληθεί από παλαιότερα με τα νομικά φροντιστήρια, νιώσαμε πως είχαμε ανταπόκριση στους μαθητές και πως πλέον έχουμε μια καλή ιδέα για το πώς κινείται ο χώρος και τι απαιτεί ένα νομικό φροντιστήριο. Για αυτούς τους λόγους δημιουργήσαμε το δικό μας φροντιστήριο σκοπεύοντας να φθάσουμε στη αρτιότερη δυνατή παροχή υπηρεσιών. Τα παλαιότερα φροντιστήρια σίγουρα δεν μπορούν να καλύψουν τη νέα ζήτηση ή την καλύπτουν ανεπαρκώς, διότι είχαν μάθει να επιβιώνουν σε μονοπωλιακές καταστάσεις χωρίς ανταγωνισμό. Τώρα πια έχουν υποστεί ρήγμα τα μονοπώλια από νέες πρωτοβουλίες, ενώ οι υποψήφιοι και λόγω οικονομικής στενότητας ψάχνουν περισσότερο που θα δώσουν τα λεφτά τους.

received_10208068927821525

Ερώτηση: Σε τι συνίσταται ένα καλό νομικό φροντιστήριο;

Το καλό νομικό φροντιστήριο το κάνουν οι διδάσκοντές του. Είναι απολύτως προσωποπαγές. Πολλές φορές συμβαίνει να πηγαίνουν μαθητές σε κάποιο φροντιστήριο μόνο για έναν καθηγητή και τα υπόλοιπα να τα παρακολουθούν αλλού. Για αυτό το λόγο και κάποια φροντιστήρια υποχρέωναν πολλές φορές τον σπουδαστή να πάρει όλο το πακέτο μαθημάτων προετοιμασίας για να αποφεύγεται αυτό. Εν ολίγοις, το φροντιστήριο ως brandname δεν μετράει τόσο, όσο η προσωπική φήμη του καθενός από τους διδάσκοντες. Το μάρκετινγκ και η οργάνωση είναι μεν χρήσιμα, αλλά δευτερεύοντα.

Ερώτηση: Πείτε μας τότε τι κάνει τον καλό φροντιστηριακό δάσκαλο.

Λ.Α.: Ο δάσκαλος πρέπει να ξέρει πολύ καλά το αντικείμενό του και να μην διδάσκει πολλά και διαφορετικά αντικείμενα, όπως συμβαίνει να κάνουν κάποιοι παλαιότεροι. Δεν είναι δυνατό να παρακολουθήσει κάποιος όλους τους τομείς δικαίου, τις εξελίξεις, τη νομολογία, ποιος διδάσκει στο πανεπιστήμιο και τι ζητά, να απαντήσει στις απορίες των διδασκομένων, να διορθώσει τα γραπτά τους. Το one man show έχει πεθάνει. Επίσης, ο διδάσκων θα πρέπει να έχει την ικανότητα να βγάζει γρήγορα την ύλη και να είναι αφαιρετικός. Η εξεταστέα ύλη λ.χ. των εξετάσεων για την Εθνική Σχολή Δικαστών είναι τεράστια και θα πρέπει οι υποψήφιοι να διδαχθούν εις βάθος τα σημαντικότερα και δυσκολότερα σημεία, ώστε τα απλούστερα να τα διαβάσουν μόνοι τους. Επιπλέον, ο δάσκαλος θα πρέπει να παρακολουθεί τους σπουδαστές προσωπικά και να μην συγκεντρώνει πολλούς στο ίδιο τμήμα.  Το ανώτερο στα 15 άτομα ανά τμήμα. Κάποια γνωστά φροντιστήρια  στοιβάζουν μέχρι και 70 άτομα σε μια αίθουσα και φυσικά εκεί χάνεται το νόημα της διδασκαλίας. Πέραν αυτών σημαντικό είναι να γνωρίζει ακριβώς το στόχο των σπουδαστών. Άλλες οι ανάγκες της εξέτασης στις κατατακτήριες νομικής, άλλες των προπτυχιακών μαθημάτων και άλλες για την Εθνική Σχολή Δικαστών. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως θα πρέπει να αντιμετωπίζεται η διδασκαλία εντελώς χρησιμοθηρικά, αλλά να μεταδίδεται η ουσία του μαθήματος χωρίς τυφλοσούρτες και έτοιμες λύσεις εις βάρος της κριτικής σκέψης και την εμβάθυνσης.

received_10208068926421490

Ερώτηση: Ποια η εμπειρία σας από την προετοιμασία των υποψηφίων για την Εθνική Σχολή Δικαστών; Τι μπορεί να προσφέρει ένα νομικό φροντιστήριο στον υποψήφιο;

Λ.Α: Η προετοιμασία για την Εθνική Σχολή Δικαστών είναι μια μακρά και επίπονη διαδικασία με μεγάλο ψυχολογικό κόστος για τους υποψηφίους - οι συνάδελφοι υποψήφιοι παρατούν τις δουλειές τους και ρίχνονται με τα μούτρα στην προετοιμασία -  με αποτέλεσμα να είναι απαιτητικοί, αγχωμένοι και να χρειάζονται συμπαράσταση, τόσο διδακτική όσο και ψυχολογική. Πρέπει να νιώσουν ότι τους παίρνεις ένα βάρος από πάνω τους. Δεν είναι λύση να πεις λ.χ. «διαβάστε όλο το Γεωργιάδη απ’ έξω, αλλιώς δεν θα περάσετε». Όλοι οι τόμοι του Γεωργιάδη στο Αστικό αριθμούν συνολικά περί τις 5.000 σελίδες και οι υποψήφιοι έχουν ακόμη στην πλάτη τους όλο το ποινικό και τις δικονομίες. Είναι ευθύνη του δασκάλου να διαλέξει τα καίρια σημεία, να βρει την πιο χρήσιμη νομολογία, να αφαιρέσει τις απόψεις θεωρητικών που δεν είναι κρατούσες ή δεν έχουν απήχηση στη νομολογία, να απλοποιήσει την πολλές φορές μπερδεμένη σκέψη των υποψηφίων που διαβάζουν πολλές ώρες καθημερινά μαθήματα από διαφορετικούς τομείς και, τέλος, να μην δίνει στοίβες υλικού για μελέτη. Ο καλός δάσκαλος είναι αυτός που απλοποιεί τα δύσκολα, που επισημαίνει από τους τόμους των συγγραμμάτων τα σημαντικά και μεταδίδει κυρίως τον τρόπο σκέψης και τον τρόπο μελέτης και όχι αυτός που απλώς παραθέτει πληροφορίες. Η σωστή διδασκαλία κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να στοχεύει στην κατανόηση της τελεολογίας (ή ratio όπως συχνά λέμε) των νομικών διατάξεων με πολλά παραδείγματα από την πράξη.

Επίσης, πολύ σημαντική δουλειά του δασκάλου είναι να κατευθύνει τον υποψήφιο στο διάβασμα και ει δυνατόν να τον ελέγχει αν τηρεί ένα στοιχειώδες πρόγραμμα. Δεν αρκεί μόνο το μάθημα, αλλά χρειάζεται και μια γενικότερη καθοδήγηση.

 

Ερώτηση : Που μπορούμε να σας βρούμε;

Λ.Α. : Μπορείτε να μας βρείτε στην διεύθυνση μας στην Αθήνα Ομήρου 15 & Ακαδημίας, στο site μας nomopolis.edu.gr και στη σελίδα μας στο facebook.

Σπύρος Σ.: Σας ευχαριστούμε για τη συνομιλία και ευχόμαστε καλή επιτυχία στο εγχείρημά σας!

Λ.Α: Ευχαριστώ πολύ! Εύχομαι και σε εσάς να συνεχίζετε με όρεξη την ωραία αυτή πρωτοβουλία σας.