Συνέντευξη με τον Λευτέρη Αθανασόπουλο, ιδρυτικό μέλος του κέντρου νομικής κατάρτισης «ΝΟΜΟΠΟΛΙΣ»

Σ : Ο δικηγόρος Λευτέρης Αθανασόπουλος, ένας εκ των ιδρυτών - διδασκόντων του κέντρου νομικής κατάρτισης «ΝΟΜΟΠΟΛΙΣ», μας απαντά σε μερικές ερωτήσεις που αφορούν τη νέα αυτή πρωτοβουλία του και γενικότερα την προετοιμασία για νομικούς διαγωνισμούς. Καλησπέρα, Λευτέρη.

Λ.Α. : Καλησπέρα σας!

Ερώτηση : Μιλήστε μας για το νέο σας εγχείρημα, το κέντρο νομικής κατάρτισης «Νομόπολις» και πείτε μας τι σας ώθησε στην κίνηση αυτή.

Λ.Α.: Κατ’ αρχάς, σας ευχαριστώ για την συνέντευξη αυτή και σας συγχαίρω για την πολύ ενδιαφέρουσα και ενημερωμένη ιστοσελίδα σας.

Η Νομόπολις δημιουργήθηκε επειδή το υπαγόρευσαν οι συνθήκες. Η επιβίωση στη δικηγορία έχει καταστεί πλέον εξαιρετικά δύσκολη, οι απόφοιτοι νομικών σχολών εσωτερικού και εξωτερικού είναι περισσότεροι από ποτέ και πολλοί εξ αυτών για βιοποριστικούς λόγους και μόνο επιλέγουν άλλους δρόμους εκτός της δικηγορίας, όπως το δικαστικό σώμα, το ΝΣΚ, τους συμβολαιογραφικό σώμα. Έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των συμμετεχόντων στις εξετάσεις της Εθνικής Σχολής Δικαστών, στις εξετάσεις ΝΣΚ αλλά και σε άλλους διαγωνισμούς του Δημοσίου. Με κάποιους συνεργάτες μου που τυχαίνει να έχουμε ασχοληθεί από παλαιότερα με τα νομικά φροντιστήρια και αποκτήσαμε μια ιδέα για το χώρο και τις ανάγκες του και ειδικότερα τι απαιτεί ένα νομικό φροντιστήριο, αποφασίσαμε να κάνουμε μια δική μας κίνηση όπως την φανταζόμασταν. Για αυτούς τους λόγους δημιουργήσαμε το δικό μας φροντιστήριο σκοπεύοντας να φθάσουμε στη αρτιότερη δυνατή παροχή υπηρεσιών. Τα παλαιότερα φροντιστήρια σίγουρα δεν μπορούν να καλύψουν τη νέα ζήτηση ή την καλύπτουν ανεπαρκώς, διότι είχαν μάθει να επιβιώνουν σε μονοπωλιακές καταστάσεις χωρίς ανταγωνισμό. Τώρα πια έχουν υποστεί ρήγμα τα μονοπώλια από νέες πρωτοβουλίες, ενώ οι υποψήφιοι κάνουν πλέον ενδελεχή έρευνα αγοράς.

Ερώτηση: Σε τι συνίσταται ένα καλό νομικό φροντιστήριο;

Το καλό νομικό φροντιστήριο το κάνουν οι διδάσκοντές του. Είναι απολύτως προσωποπαγές. Πολλές φορές συμβαίνει να πηγαίνουν μαθητές σε κάποιο φροντιστήριο μόνο για έναν καθηγητή και τα υπόλοιπα να τα παρακολουθούν αλλού. Για αυτό το λόγο και κάποια φροντιστήρια υποχρέωναν πολλές φορές τον σπουδαστή να πάρει όλο το πακέτο μαθημάτων προετοιμασίας για να αποφεύγεται αυτό. Εν ολίγοις, το φροντιστήριο ως brandname δεν μετράει τόσο, όσο η προσωπική φήμη του καθενός από τους διδάσκοντες. Το μάρκετινγκ και η οργάνωση είναι μεν χρήσιμα, αλλά δευτερεύοντα. Για εμάς βέβαια μετράει και η κοινή αντίληψη περί διδασκαλίας των διδασκόντων μας που μετουσιώνεται σε μια πρακτική αντιμετώπισης των διδασκομένων ως μιας μορφής συνεργαζομένων και όχι ως απλών μαθητών ή πολύ περισσότερο ως πελατών.

Ερώτηση: Πείτε μας τότε τι κάνει τον καλό φροντιστηριακό δάσκαλο.

Λ.Α.: Ο δάσκαλος πρέπει να ξέρει πολύ καλά το αντικείμενό του και να διαβάζει συνεχώς. Δεν πρέπει να επαναπαυθεί μόλις καταφέρει κάποια πράγματα. Σίγουρα, πολύ σημαντικό είναι να έχει και το ταλέντο της μεταδοτικότητας, δηλαδή να μπορεί να μεταδώσει αυτά που ξέρει. Αυτό επιτυγχάνεται ιδίως όταν ο δάσκαλος έχει τον τρόπο να κρατά το ενδιαφέρον των διδασκομένων που σε πολλές περιπτώσεις είναι κουρασμένοι από τη δουλειά ή από το πολύ διάβασμα που απαιτούν κάποιοι διαγωνισμοί. Ιδιαιτέρως σημαντικό στο δικό μας τομέα είναι και η ικανότητα του καθηγητή να τιθασεύει την τεράστια ύλη εξηγώντας αναλυτικά τα σημαντικά και προσπερνώντας τα λιγότερο σημαντικά. Επιπλέον θα πρέπει να είναι και καθοδηγητής στη μελέτη, δηλαδή να δίδει κατάλληλο υλικό μελέτης το οποίο να διαμορφώνει κατά βάση ο ίδιος. Τα διδακτικά εγχειρίδια και η νομολογία είναι τεράστιας έκτασης και θα πρέπει να επιλέξει αυτά που είναι απαραίτητα ώστε να μην χαθεί ο διδασκόμενος-υποψήφιος. Τέλος, ο κάθε διαγωνισμός έχει άλλο χαρακτήρα και θα πρέπει ο διδάσκων να προσαρμόζεται στις ανάγκες του διαγωνισμού. Για παράδειγμα, είναι πολύ διαφορετική η φύση των θεμάτων που τίθενται στα μαθήματα πτυχίου Νομικής από τα θέματα που τίθενται στις εξετάσεις ασκουμένων δικηγόρων ή τις εξετάσεις της Εθνικής Σχολής Δικαστών.

Ερώτηση: Ποια η εμπειρία σας από την προετοιμασία των υποψηφίων για την Εθνική Σχολή Δικαστών; Τι μπορεί να προσφέρει ένα νομικό φροντιστήριο στον υποψήφιο;

Λ.Α: Η προετοιμασία για την Εθνική Σχολή Δικαστών είναι μια μακρά και επίπονη διαδικασία με μεγάλο ψυχολογικό κόστος για τους υποψηφίους - οι συνάδελφοι υποψήφιοι παρατούν τις δουλειές τους και ρίχνονται με τα μούτρα στην προετοιμασία -  με αποτέλεσμα να είναι απαιτητικοί, αγχωμένοι και να χρειάζονται συμπαράσταση, τόσο διδακτική όσο και ψυχολογική. Πρέπει να νιώσουν ότι τους παίρνεις ένα βάρος από πάνω τους. Δεν είναι λύση να πεις λ.χ. «διαβάστε όλο το Γεωργιάδη απ’ έξω, αλλιώς δεν θα περάσετε». Όλοι οι τόμοι του Γεωργιάδη στο Αστικό αριθμούν συνολικά περί τις 5.000 σελίδες και οι υποψήφιοι έχουν ακόμη στην πλάτη τους όλο το ποινικό και τις δικονομίες. Είναι ευθύνη του δασκάλου να διαλέξει τα καίρια σημεία, να βρει την πιο χρήσιμη νομολογία, να αφαιρέσει τις απόψεις θεωρητικών που δεν είναι κρατούσες ή δεν έχουν απήχηση στη νομολογία, να απλοποιήσει την πολλές φορές μπερδεμένη σκέψη των υποψηφίων που διαβάζουν πολλές ώρες καθημερινά μαθήματα από διαφορετικούς τομείς και, τέλος, να μην δίνει στοίβες υλικού για μελέτη. Ο καλός δάσκαλος είναι αυτός που απλοποιεί τα δύσκολα, που επισημαίνει από τους τόμους των συγγραμμάτων τα σημαντικά και μεταδίδει κυρίως τον τρόπο σκέψης και τον τρόπο μελέτης και όχι αυτός που απλώς παραθέτει πληροφορίες. Η σωστή διδασκαλία κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να στοχεύει στην κατανόηση της τελεολογίας (ή ratio όπως συχνά λέμε) των νομικών διατάξεων με πολλά παραδείγματα από την πράξη.

Επίσης, πολύ σημαντική δουλειά του δασκάλου είναι να κατευθύνει τον υποψήφιο στο διάβασμα και ει δυνατόν να τον ελέγχει αν τηρεί ένα στοιχειώδες πρόγραμμα. Δεν αρκεί μόνο το μάθημα, αλλά χρειάζεται και μια γενικότερη καθοδήγηση.

Ερώτηση : Που μπορούμε να σας βρούμε;

Λ.Α. : Μπορείτε να μας βρείτε στην διεύθυνση μας στην Αθήνα Ομήρου 15 & Ακαδημίας, στο site μας nomopolis.edu.gr και στη σελίδα μας στο facebook.

Σπύρος Σ.: Σας ευχαριστούμε για τη συνομιλία και ευχόμαστε καλή επιτυχία στο εγχείρημά σας!

Λ.Α: Ευχαριστώ πολύ! Εύχομαι και σε εσάς να συνεχίζετε με όρεξη την ωραία αυτή πρωτοβουλία σας.